piątek, 14 listopada 2014

Ideał kobiecej urody w poszczególnych epokach - POZYTYWIZM: Neoimpresjonizm 1880 r.

Pointylizm - metoda malarska charakterystyczna dla twórczości Neoimpresjonistów końca XIX wieku, polegająca na kładzeniu czubkiem pędzla obok siebie małych różnobarwnych plamek/kresek podstawowego koloru, zapełnianie gęsto na obrazie. Tą metodą malowali m.in. Paul Signac, H. Cross, A. Dubois-Pillet, a także, chwilami, Camille Pissarro i Alfred Sisley, ale jego niezaprzeczalnym twórcą był Georges Seurat[1]
Dywizjonizm – polega na ograniczeniu wachlarza kolorów widma słonecznego. Farby nakładane są kropkami podstawowych kolorów, które oglądane z pewnej odległości, mieszają się w siatkówce oka odbiorcy, tworząc barwy dopełniające. Uzyskuje się tą metodą rezultat wibracji i świetlistości, niewykonalny podczas normalnego mieszania barw, by namalować obraz bogaty w kolory[2]. Ta metoda malarska powstała dzięki poszukiwaniom nowych pomysłów artystycznych Claude’a Moneta.

Ideał kobiecej urody na podstawie twórczości wybranych malarzy Neoimpresjonizmu

Ideałem kobiecej urody malarzy Neoimpresjonistów jest kobieta szczupła przedstawiona w podstawowych charakterystycznych kolorach.

Portrait of Berthe Signac with a parasol [3] [4] 1893r. Paul Signac (Pointylizm)
 P.Signac, Portrait of Bethe Signac with a parasol.  Olej  na płótnie, (1893), 82x67cm, Musee d’ Orasy, Paryż

Elektra [5] [6] 1947r. Felicjan Szczęsny Kowarski
F. Sz. Kowarski, Elektra.  Olej  na płótnie, (1947),151x226cm, Muzeum Narodowe, Warszawa

Sztuka  grecka i Impresjonizm to dwa zjawiska, które cenił malarz Kowarski. W jego obrazie zatytułowanym Elektra, widać spore wpływy Impresjonistów. Wyraźna fakturowa powierzchnia płótna pokrytego drobnymi plamkami farby, bliska jest zabiegom Pointylistów. Całość przypomina mozaikę czyli Dywizjonizm. Obraz przedstawiony powyżej ukazuje, na tle kolumn i bezchmurnego nieba, Elektrę - piękną bosą mykeńską księżniczkę - (bohaterkę tragedii Sofoklesa i Eurypidesa). Kobieta ukazana jest w pozycji siedzącej, jej twarz jest zadumana i pełna smutku. Ma  duże brązowe oczy, długi nos, wąskie usta, kasztanowe włosy. Ubrana jest w białą szatę.




[1] Pointylizm. [online]. [Dostęp: 26 luty 2013]. Dostępny w Internecie : <http://malarstwo.awardspace.info/ slowniczekbc77.php>
[2] Dywizjonizm. [online]. [Dostęp: 28 luty 2013]. Dostępny w Internecie : http://pl.wikipedia.org/wiki/Dywizjonizm
[3] P.Signac, Portrait of Bethe Signac with a parasol.  Olej  na płótnie, (1893), 82x67cm, Musee d’ Orasy, Paryż
[4] P.Signac, Portrait of Bethe Signac with a parasol. [il] [online]. [Dostęp: 27 luty 2013]. Dostępny w Internecie : http:<//www.reproarte.com/picture/Paul_Signac/Portrait+of+Berthe+Signac+with+a+parasol/16022.html>
[5] F. Sz. Kowarski, Elektra.  Olej  na płótnie, (1947),151x226cm, Muzeum Narodowe, Warszawa
[6] F. Sz. Kowarski, Elektra. [il] [online]. [Dostęp: 17 kwietnia 2013]. Dostępny w Internecie : <http:// cyfrowe. mnw. art.pl/dmuseion/docmetadata?id=7431&from=pubindex&dirids=64&lp=124>

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz