I. ŚREDNIOWIECZE
476-1492r.
Nazwa Średniowiecze zaczerpnięta została z języka łacińskiego od „Medium
Aevum”- wiek średni.[1] To
epoka, w której panowało wielkie uduchowienie ludzi i niezachwiana wiara w Boga.
Kościół chrystianizował społeczeństwo, poprzez m.in. Scholastykę, która
racjonalnie wyjaśniała prawdy wiary[2],
Augustynizm, który ukazywał istnienie dramatycznego rozdarcia między Bogiem i
człowiekiem, w wyniku grzechu pierworodnego, (dusza –jako byt wyższy, nosi w
sobie obraz Boży, a ciało, jako
byt niższy, dąży tylko ku rzeczom materialnym, powodując upadek etyczny)[3], Tomizm twierdził, że dusza może poznawać świat
jedynie poprzez zmysły ciała (choć
istnieją formy rozumne jak aniołowie, które poznają rzeczywistość bez
pośrednictwa zmysłów). Wg tomistów człowiek, znajduje się na drabinie bytów pomiędzy
aniołami i zwierzętami.[4] Franciszkanizm, propagował
radosne i ascetyczne oddanie się Bogu i umiłowanie natury.[5] Teocentryzm uznawał, że Bóg to przyczyna i cel istnienia
wszystkich bytów, dlatego w epoce Średniowiecza całokształt życia kulturalnego i społecznego podporządkowany
był religii i Kościołowi.[6]
Mimo, że tematyka Boga, ascezy, świętych, śmierci, podporządkowywała
sobie życie społeczne i artystyczne - to jednak wartości ziemskie również
„przeżywały” swój rozkwit. Objawiało się to wiarą w symbolikę, magię liczb,
wszelakie gusła, mowę natury. Takie rozdarcie człowieka między wartościami
niebiańskimi i ziemskimi nazwano Dualizmem.[7]
Ideał
kobiecej urody na podstawie twórczości wybranych malarzy epoki Średniowiecza
Średniowieczną idealną kobietę cechowała ascetyczność.
Właśnie to w dużej mierze uwarunkowało jej wygląd. Szczupła budowa ciała i
jasny koloryt skóry ówczesnych kobiet można m.in. tłumaczyć tym, iż ich
codziennością były post i modlitwa w murach zaciemnionego kościoła.
Średniowieczna niewiasta powinna reprezentować sobą skromność, delikatność,
wyciszenie, opiekuńczość, oddanie i miłość do bliźniego, ale przede wszystkim
niewinność - stąd jej subtelne, dziewczęce kształty. Niewielkie, krągłe i
symetryczne piersi, szeroki, wydęty brzuch (pomimo
szczupłej wręcz anemicznej budowy ciała), rysy twarzy (na
ogół) androgeniczne (czyli z
pierwiastkiem męskim i żeńskim), wysokie czoło (włosy depilowane z nad czoła), duże niebieskie oczy- podświadomie kojarzone z
dziecięcą niewinnością, wydłużony nos- który przypisywano szlachetności,
wąskie, blade usta- wykluczające zmysłowość i namiętność, włosy koloru blond
lub złocistorude- oto średniowieczny ideał kobiety. Strój idealnie podkreśla te
wszystkie przymioty- dlatego też suknie kobiece były niezwykle skromne,
zakrywające ciało, najczęściej w odcieniu szarości, brązu
i zieleni. Niewiasty wystrzegały się
żółtych ubrań, bo te były charakterystyczne dla Żydów i prostytutek. Krój i
sposób noszenia sukien miał podkreślać wysunięty brzuch i lekko przegięty do
przodu kręgosłup – dlatego m.in. suknie przepasywano wysoko pod biustem, aby
poniżej pasa tworzyły odpowiedni efekt brzuszka. Na przełomie XIV i XV wieku
ścierały się dwie tendencje w modzie - starsza, tradycyjna, lansująca ubiory
ściśle dopasowane do ciała, z wąskimi rękawami, wcięte w talii, zapinane na
dużą ilość guzików oraz młodsza, obecna szczególnie w kręgach bogatszych kobiet,
stawiająca na ubrania szyte z drogich
tkanin, obficie i różnorodnie fałdowane, z wielkimi dekoracyjnymi rękawami,
wysokimi kołnierzami często obszytymi gronostajami. Dla zamożnych niewiast dostępny był naturalny jedwab, aksamit,
brokat, tafta, adamaszek, złotogłów.[8] Prawie zawsze kobiety
nosiły nakrycie głowy, bo chodzenie bez np. czepka było źle widziane, tak samo jak nie założenie
paska. W owych czasach kobiety raczej nie
stosowały makijażu. [9] [10] Jednakże jak dowodzi autorka bestselleru
zatytułowanego Kobieta w czasach katedr Régine Pernoud[11], przytaczając słowa biskupa Rennes Marbode, wiele
kobiet, by być pięknymi poprawiało swą urodę. I tak oto wg biskupa niezbyt
urodziwe kobiety „(…) Udają to czego poskąpiła im natura; nadmiernie czerwone
policzki mlekiem białym pociągają, twarz barwią sztucznymi kolorami, niektóre z
nich krępują opaskami nazbyt ciężkie piersi, kibić wyszczuplają dopasowanymi
sukniami, wyskubują włosy nad czołem i usiłują się podobać z tymi trefionymi
fryzurami”. Pisarka przedstawia bardzo dokładnie pozycję kobiety w
Średniowieczu począwszy od pobierania nauk, bycie panią domu i bycie matką,
poprzez pracę w gospodarstwie, styl ubierania się no i oczywiście kończąc na obowiązującym
kanonie kobiecego piękna. W Średniowieczu jak pisze Régine Pernoud wiedzie prym
blondynka o trefionych włosach, niebieskich oczach (symbol bogini, dobra, niebiańskości, niewinności, czystej miłości[12])
i porcelanowej cerze. Autorka na
potwierdzenie swoich słów, przytacza wiele przykładów w tym słowa Mateusza z
Vendôme, który w stworzonym przez siebie wizerunku pięknej Heleny, opisuje
kobietę o idealnym ciele, porównując jej
zęby do kości słoniowej, czoło do mleka, szyję do śniegu, oczy do gwiazd, usta
do róży. Podobnie wyglądają inne średniowieczne piękności a mianowicie Euriant,
Izolda, Enida[13] a także ukochana Petrarki, Laura; umiłowana Dantego śliczna Beatrycze,
jasnowłosa Helena panienka z listu żaka czy długowłosa Simonetta Vespucci, muza
malarza Sandro Botticelliego
i tak przykładów można mnożyć.
Z Opowieści
o Wioletcie: tymi słowami opisana jest piękna Euriant,:
|
Chretien de Troyes tak opisuje
Enidę, którą ujrzał Erek
|
Piękna jasnowłosa Izolda tak była opisywana:
|
Ciało wdzięczne i powabne.
W biodrach wysmukłe i
zgrabne.
Postać zatem szczupła,
kibić wiotka:
Pas lędźwie nisko otaczał,
Piękną figurę zaznaczał.
Włos lśniący, w kędziorach
drobnych,
Z barwy był złotu podobny…
|
Nawet Izold złotowłosa
Nie miała splotów tak jasnych; Ginął przy nich blask jej własny. Białe ponad lilii kwiaty Twarz i czoło jej, a na tej Białości, cud to prawdziwy, Rumieniec świeży ożywał, Darowany przez naturę, Co rozświetlał liczka skórę. Oczy tyle blasku miały, Iż gwiazdom dorównać śmiały... Wielce więc była nadobna Enida i niepodobna, By żyła panna czy dama Piękniejsza niż ona sama. |
Na
czole gładkim i białym
Brwi
się ciemne rysowały,
Nos
foremny był i prosty,
Oczy
jasno spoglądały...
Róża,
co w letni poranek
Kształtem
i wonią zachwyca,
Nie
większym olśniewa blaskiem
Niźli
jej usta i lica.
|
Utwór
anonimowego autora zatytułowany Pozdrawiam cię panno godna…i sonet 157
Francesco Petrarki, ukazują nie tylko wygląd niewiasty, ale także jej piękne
wnętrze.
Anonim -POZDRAWIAM
CIĘ, PANNO GODNA ... [14]
(List żaka do panienki z łaciny
przełożył Józef Jedlicz)
|
Sonet 157 Francesco Petrarki[15]
|
|
I
Pozdrawiam
cię, panno godna,
Wdzięczna, jasna i dorodna,
W tobie moja chluba!
Twe oblicze jak lilija, Jeśli mi twa łaska sprzyja, Dolaż moja luba...
Bowiem-eś panna godna,
Iście i dorodna: Twe lica różowe, Czoło lilijowe. …
Twa płeć przedziwnie biała
Blaskiem liliji pała. W każdej twej zalecie Kwitniesz niby kwiecie,
Lśnisz jak gwiazda świetna,
Panienko szlachetna. Paluszki masz pieszczone, Ramiona toczone,
Ząbki
z kości słoniowej,
Złotą włosów koronę. Ciemne twe powieki Niby hiacynty, Twój krok wdzięcznie lekki, Ród twój znamienity. Słyszcie moją mowę, Piękniejszą niż Salomona
Usta
jej purpurowe,
Twarz zorzą barwiona. |
Rysie
są jej oczy,
Tej dziewczyny
uroczej.
II
Niechaj
wszystkie narody
Kłaniają się w zawody.
Nosek
mej panienki
Foremny i cienki, Smukłe też ma biodra Córka pana Piotra Mój rodzic nie przechera, Ale srogi sknera: Owszem, godzien miłości, Toć Polak z krwi i kości. Ma różne ludzkie żądze, Ale kocha pieniądze, Potem kupuje włości, Bo lubi wiejskie piękności. Rozpacz sen mi płoszy, Bo nie chce dać groszy, Nawet trzech halerzy, Bym miał na ekspensy. Niech w myśli wiecznie mnie chowa, Na koniec, bądź zdrowa! Na wsi, chodząc spacerem, Pisałem sercem szczerem, W poniedziałek, piątego maja, W dzień świętego Dobiesława. |
Twarz-
śnieg gorący, włosy –czyste złoto,
Rzęsy
jak heban, oczy zaś –dwie gwiazdy (…)
Perły
– zęby, a róże purpurowe
Skąd
miłość wszystkich celnie rani oto.
Wargi
, w których brzmi bólem wyraz każdy;
Westchnienie
– płomień, łzy- kryształ u powiek
|
Najpiękniejszą Polką epoki
Średniowiecza była niewątpliwie królowa Jadwiga. Wg badaczy i historyków żyła
około 25-28lat. Królowa była kobietą niezwykle urodziwą, wysoką, zgrabną,
proporcjonalnej budowy ciała, prawdopodobnie o włosach blond lub lekko rudawych
i wzroście około 170cm, czyli spełniała panujące kanony urody kobiecej tamtych
czasów. [16] Jan Długosz pisał o niej: "Twarz miała bardzo piękną, ale piękniejsze były jej obyczaje i cnoty.
(…) Cokolwiek mówiła i czyniła, zdawało się wypływać z powagi. (…) Wzgardziwszy
próżnością i wszelakimi marnościami świata, wszystek umysł swój zajmowała
modlitwą i czytaniem ksiąg świętych (…) Ona przez Wielki Post i Adwent
poskramiała ciało swoje włosiennicą i nadzwyczajnymi umartwieniami. Była pełna
wielkiej szczodrobliwości wobec biednych, wdów, przybyszów i wobec wszelkich
nędzarzy i potrzebujących. Nie było w niej lekkomyślności, nie było gniewu
(…) pychy, zazdrości lub zawziętości. Odznaczała się głęboką pobożnością i
niezmierną miłością Boga."[17]
Kroniki, poezja a w szczególności malarstwo
powstałe w tym okresie pozwalają współczesnemu człowiekowi uzmysłowić sobie jak
wyglądała ówczesna piękna niewiasta. Wśród artystów malarzy epoki
Średniowiecza, którzy malowali piękne kobiety tej epoki powinno się wymienić przede
wszystkim Jana van Eck’a, Pisanello, Rogier’a van der Weyden’a, Petrus’a
Christus’a czy Sandro Botticelli’ego.
Średniowieczne malarstwo to malarstwo najpierw na desce w technice
temperowej, potem olejem na płótnie. Królowała tematyka w większości religijna,
nagość na obrazach uważano za niestosowną. W średniowieczu ciało bowiem było
postrzegane jako coś gorszącego i ma to ścisły związek z ówczesnym poglądem
traktującym o wyższości duchowości nad cielesnością. Obraz Ewy (przedstawiony obok) Jana van
Eck’a jest jednym z wyjątków, gdzie malarz namalował nagą kobietę.
J.V. Eyck, Eva,
(1425-1429), fragment Ołtarza Baranka Mistycznego, katedra św. Bawona, Gandawa
Kolejnym
przykładem średniowiecznego ujęcia urody kobiecej w malarstwie jest obraz Rogiera van der Weydena, [19] [20] który przedstawia burgundzką piękność.
Portret lady
van der Weyden-1460r. Rogier van der Weyden
R. van der Weyden, Portret lady van der Weyden, olej na desce, (ok. 1460), 37x27cm, National Gallery of Art w Waszyngtonie
R. van der Weyden, Portret lady van der Weyden, olej na desce, (ok. 1460), 37x27cm, National Gallery of Art w Waszyngtonie
Portrait of a
Lady [21] [22] 1480r. Neroccio di Bartolomeo
de' Landi
L. Neroccio. Portrait of a Lady, tempera on panel, (1480), 47x31cm, National Art Gallery Washington DC
L. Neroccio. Portrait of a Lady, tempera on panel, (1480), 47x31cm, National Art Gallery Washington DC
Piękna blondynka
z obrazu Neroccio idealnie ilustruje
poetyczny opis kobiecej urody z utworu Anonima
zatytułowanego - POZDRAWIAM CIĘ, PANNO GODNA przedstawionego powyżej.
Inne przykłady obrazów:
Portret
księżniczki lub Portret kobiety z domu d’Este- 1433-1449r. Pisanello
Pisanello, Portret
księżniczki, Tempera on panel, (1435-1449),
43x30cm, Luvr, Paryż
Portrait of a Young Lady 1465r. Domenico Veneziano
D. Veneziano: Portret
młodej kobiety, olej na
desce, (1465), 51x 35cm, Gemäldegalerie Alte Meister, Berlin
Portret młodej dziewczyny (zwany Moną Lisą Północy) ok. 1470r. Petrus Christus
P. Christus, Portret
młodej dziewczyny, Tempera i olej na desce , (ok. 1470), 29x22,5cm ,
Gemäldegalerie, Berlin
[1] POPULARNY SŁOWNIK JĘZYKA POLSKIEGO. Red. Bogusław
Dunaj. Warszawa. Wydawnictwo WILGA. 2001. s. 701 [definicja]. ISBN: 83-7156-385-X
[2] Słownik Terminów Literackich. Red. Liliana Durska,
Agnieszka Nawrot, Gabriela Sętkowska- Steczek. Kraków. Wydawnictwo Greg.2012.
s195 [definicja]. ISBN: 978-83-7327-395-5
[3] Encyklopedia szkolna, Red. Agnieszka Nawrot. Kraków.
Wydaw. GREG. 2005. s.41 [definicja].
ISBN: 83-7327-667-X
[4] Encyklopedia szkolna, Red. Agnieszka Nawrot. Kraków.
Wydaw. GREG. 2005. s.879 [definicja].
ISBN: 83-7327-667-X
[5]Encyklopedia szkolna, Red. Agnieszka Nawrot. Kraków.
Wydaw. GREG. 2005. s.244 [definicja].
ISBN: 83-7327-667-X
[6]Encyklopedia szkolna, Red. Agnieszka Nawrot. Kraków.
Wydaw. GREG. 2005. s.874[definicja].
ISBN: 83-7327-667-X
[7]Pełny opis epoki średniowiecza. [online]. [Dostęp: 02 stycznia 2013].
Dostępny w Internecie: http:<//www.bryk.pl/teksty/liceum/j%C4%99zyk_polski/%C5%9Bredniowiecze/3353-pe%C5%82ny_opis_epoki_%C5%9Bredniowiecza.html>
[8] Przykłady strojów z okresu średniowiecza
[online]. [Dostęp : 6 stycznia 2013]. Dostępny w Internecie <http:
//cantastudio.com.pl/index.php?buf3=2107>
[9]Strój średniowieczny [online]. [Dostęp : 6 stycznia 2013]. Dostępny w Internecie: http:<//www.
lowkole. pl/projekty/ wokolpatrona/stroj.html>
[10]Moda w Średniowieczu [online]. [Dostęp : 22 stycznia 2013]. Dostępny w Internecie: < http://wizaz.pl /forum /
showthread.php?t=218667>
[11] Régine Pernoud, Kobieta w czasach katedr,
Przeł. Iwona Badowska, Warszawa, Wydawnictwo Państwowy Instytut Wydawniczy.
1990, s. 93-94
[12] Wł. Kopaliński. Słownik symboli. Warszawa. Wydawnictwo Wiedza
powszechna. 1990. s.473 [definicja].
ISBN 83-214-1074-X
[13]
Régine Pernoud, Kobieta w czasach katedr, Przeł. Iwona Badowska,
Warszawa, Wydawnictwo Państwowy Instytut Wydawniczy. 1990, s. 100-103
[14] Anonim. List żaka do
panny. Pozdrawiam Cię, panno godna.
[online]. [Dostęp: 28 grudnia 2012]. Dostępny w Internecie:
<http://staropolska. plsredniowiecze/poezja_swiecka/ Pozdrawiam_
cie.html>
[15]F. Petrarka. Sonety do
Laury. Przeł. Jalu Kurek. Wybór Anna Janko.
Warszawa . Wydaw. Prószyński i S-ka. 2001. ISBN: 83-7255-796-9
[16] Jadwiga- królowa. [online]. [Dostęp : 23 luty 2013]. Dostępny w Internecie:
http:<//www.kryminalistyka.fr .pl/ forensic_groby_jadwiga.php>
[17] B. Bajor. Święta Jadwiga królowa Polski. [online]. [Dostęp : 23 luty 2013].
Dostępny w Internecie: <http://gloria.tv/?media=299479>
[18] J. V. Eyck’s “Eve”
from the Ghent Altarpiece [il.] [online].
[Dostęp : 7 stycznia 2013]. Dostępny w Internecie: < http://albertis-window.com/2012/11/jan-van-eycks-eve-on-the-ghent-altarpiece/>
[19] R. van der Weyden, Portret
lady van der Weyden, olej na desce, (ok. 1460), 37x27cm, National Gallery of Art w Waszyngtonie
[20]R. van der Weyden, Portret
lady van der Weyden, [il.] [online]. [Dostęp : 5 stycznia
2013]. Dostępny w Internecie :
http:<//www.artunframed.com/images/artmis70/weyden33.jpg>
[21] L. Neroccio. Portrait of
a Lady, tempera on panel, (1480), 47x31cm, National Art Gallery Washington DC
[22] L. Neroccio. Portrait of a Lady [il.] [ online]. [Dostęp: 09 marca 2013 ]. Dostępny w Internecie: <http://commons. wikimedia.org/wiki/File:Neroccio_de%27_Landi_-_Portrait_of_a_Lady_-_WGA16518.jpg>
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz