sobota, 10 stycznia 2015

Ideał kobiecej urody w poszczególnych epokach - MŁODA POLSKA: Ekspresjonizm 1901 r.

Definicji Ekspresjonizmu pierwszy raz użył malarz J. A. Hervè w 1901 roku dla oznaczenia swojej twórczości malarskiej w trakcie wystawiania swych obrazów w Salonie Niezależnych. Kierunek ten na dobre rozwinął się na początku XX w. w Niemczech, ale korzeniami sięga do prac Vincenta van Gogha, Edwarda Muncha, Jamesa Ensora i Paula Gauguina. Ekspresja – to wyrazistość, siła oddziaływania na emocjonalną sferę psychiki odbiorcy. W roku 1912 nazwą tą określano wystawiającą w galerii Der Sturm grupę "Der Blaue Reiter". W Polsce Ekspresjonizm reprezentowany był przez formistów m.in. St. I. Witkiewicza [1]

Ideał kobiecej urody na podstawie twórczości wybranych malarzy Ekspresjonizmu

Madonna 1894r. [2] [3] Edward Munch
E. Munch Madonna. Olej na płótnie, (1894) 90x68cm, Muzeum Muncha, Oslo

Dagny Juel-Przybyszewska była natchnieniem i inspiracją do powstania tego obrazu. Stanowi on pomnik niezbadanej duszy kobiecej. Kobieta ma zamknięte oczy, czerwone usta, foremne piersi i rozpuszczone czarne długie włosy, nad jej głową unosi się czerwona aureola. Wg badaczy twórczości Muncha obraz pierwotnie nosił tytuł Kochająca kobieta, co tłumaczy ekstazę w jej pozie.[4]

 Nu feminin au chapeau  (Nude female in cap), 1911r.[5] [6] Ernst Ludwig Kirchner

E. L. Kirchner. Piękna modystka. Olej na płótnie, (1911), 76x70cm, Museum Ludwig, Cologne, Germany


Około 1906 roku, Kirchnerem owładnęła o 4 lata młodsza panna Doris Große, w której malarz odnalazł swój ideał kobiecego piękna: ta młoda kobieta – delikatna, ciepła i śliczna – szybko stała się jego ulubioną modelką i kochanką, którą  pieszczotliwie nazywał Dodo. Był o nią bardzo zazdrosny i nie pozwalał jej pozować komukolwiek innemu zbyt często, a już nigdy do aktów.[7]

Portrait of Dedie Hayden [8] [9] 1918r. Amedeo Modigliani
Amedeo Modigliani. Portrait of Dedie Hayden. Olej na płotnie, (1918), 60x92cm, 
Musee National d'Art Moderne, Centre Pompidou, Paris, France

Portrait of Jeanne Hebuterne [10] [11] 1918r. Amedeo Modigliani
A. Modigliani, Portrait of Jeanne Hebuterne. Olej  na płótnie, (1918) , 46x29cm, prywatna kolekcja

Ta piękna bladolica, rudowłosa kobieta była modelką, natchnieniem i partnerką życiową Amadeo.

Quappi In Pink Jumper [12] [13] [14] 1932-34r. Max Beckmann
M. Beckmann,  Quappi In Pink Jumper. Olej na Płotnie, (1932-34), 105x73cm,  Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid

Max Beckmann, niemiecki malarz i rysownik  tworzył w konwencji ekspresjonistyczno-symbolicznej. Quappi In Pink Jumper to jeden z najważniejszych ekspresjonistycznych portretów kobiecych, wręcz ideał piękna kobiecego w niemieckim ekspresjonizmie. Dłonie i szyja modelki nieco przypominają Manieryzm. Kobieta dystyngowanie siedzi w błękitnym fotelu,  jest bardzo zgrabna, szczupła w talii, z zawojem na głowie, jakże popularnym w tym czasie. Na szyi ma paciorkowe długie korale, wytwornie trzyma w palcach prawej dłoni papierosa (nowoczesna kobieta). Paznokcie i duże usta pomalowane ma szkarłatnym kolorem, policzki zaróżowione, kształtny nosek, wielkie niebieskie i bystre oczy, które lekko zwróciła w lewą stronę.




[1] Ekspresjonizm. [online]. [Dostęp: 03 marca 2013]. Dostępny w Internecie :   http:<//www.womkat. edu.pl/files/ standaryzacja/grupa68/sztuka-przlomu-wiekow/ekspresjonizm.html
[2]E, Munch Madonna. Najpiękniejsza z pięknych i tajemnicza. [W:] 100 piękności w malarstwie. Red. Joanna Reszko-Wróblewska. Warszawa. Wydaw. Elipsa. 2007, s. 152-153. ISBN- 978-89-7265-100-6
[3] E, Munch Madonna. [il.] [online]. [Dostęp: 25 luty 2013]. Dostępny w Internecie : <http://translate. google.pl/translate?hl=pl&sl=en&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Madonna_%28Edvard_Munch%29&prev=/search%3Fq%3Dmunch%2Bmadonna%26hl%3Dpl%26biw%3D1280%26bih%3D852&sa=X&ei=dcUrUZbwBqPI4ATNtIGwCg&ved=0CFAQ7gEwBw>
[4] E, Munch Madonna. Olej na płótnie, (1894) 90x68cm, Muzeum Muncha, Oslo
[5] E. L. Kirchner. Piękna modystka. Olej na płótnie, (1911), 76x70cm, Museum Ludwig, Cologne, Germany
[6] E. L. Kirchner. Nu feminin au chapeau (Nude female in cap), [il.] [online]. [Dostęp: 25 luty 2013]. Dostępny w Internecie :   http: <// www.imaginarymuseum.net/2012/08/kirchner-ernst-ludwig.html>
[7] E.L. Kirchner. Piękna Modystka  [W:] 100 piękności w malarstwie. Red. Joanna Reszko-Wróblewska. Warszawa. Wydaw. Elipsa. 2007, s. 96-97. ISBN- 978-89-7265-100-6
[8] Amedeo Modigliani. Portrait of Dedie Hayden. Olej na płotnie, (1918), 60x92cm, Musee National d'Art Moderne, Centre Pompidou, Paris, France
[9] Modigliani. Portrait of Dedie Hayden. [il.] [online]. [Dostęp: 01 marca 2013]. Dostępny w Internecie : http:<//www.fineartprintsondemand.com/artists/modigliani/portrait_of_dedie_hayden.htm>
[10] A. Modigliani, Portrait of Jeanne Hebuterne. Olej  na płótnie, (1918) , 46x29cm, prywatna kolekcja
[11] A. Modigliani, Portrait of Jeanne hebuterne. [il.] [online]. [Dostęp: 01 marca 2013]. Dostępny w Internecie : <http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Amadeo_Modigliani_027.jpg>
[12] M. Beckmann.  Quappi In Pink Jumper [W:] 100 piękności w malarstwie. Red. Joanna Reszko-Wróblewska. Warszawa. Wydaw. Elipsa. 2007, s. 8-9. ISBN- 978-89-7265-100-6
[13] M. Beckmann,  Quappi In Pink Jumper. Olej na Płotnie, (1932-34), 105x73cm,  Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid
[14] M. Beckmann,  Quappi In Pink Jumper. [il.] [online]. [Dostęp: 25 luty 2013]. Dostępny w Internecie : http:<//www.museothyssen.org/en/thyssen/ficha_obra/827>

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz