Poniższe informacje stanowią uzupełnienie części 1
"Objazdu Naukowego", w całości zostały zaczerpnięte z internetu.
Uczulam, że opisy te są elementem obowiązkowym.
Objazd naukowy Lublin- Warszawa 2013- szczegóły
Dzień I, zwiedzanie:
Puławy:
- Pałac
Czartoryskich
Pierwszy pałac wzniesiony został przez S.H.
Lubomirskiego, według projektu Tylmana z Gameren w II połowie XVII wieku
(1671-1676) w miejsce nieistniejącego już zameczku Tęczyńskich. Budowla
wzniesiona została w stylu barokowym, na planie prostokąta, z czterema
alkierzami w narożach i mogła spełniać funkcje obronne. Do dziś pozostało z
niego przyziemie od strony Łachy i sień na parterze za wejściem głównym. Po
spaleniu pałacu przez Szwedów w 1706 r. Czartoryscy wznieśli na jego resztkach
(w latach 1731-36) pałac w stylu rokokowym wg projektu J.Z. Deybla (budowniczy
F. Mayer). Z okresu tego przetrwała do dziś dekoracja II piętra na bocznych
ryzalitach od strony Łachy i trzy środkowe arkady przy wejściu głównym z
charakterystycznymi rzeźbami. Zachowane zostały oficyny (w skrzydłach bocznych
środkowa część wysunięta w stronę dziedzińca). Kolejna przebudowa pałacu w
końcu XVIII wieku (budowniczy J. Hempel) według projektu Ch.P. Aignera nadała
mu charakter klasycystyczny. Późniejsi architekci zaznaczyli zasięg tego pałacu
balustradowymi attykami nad pięcioma oknami I piętra i trzema środkowymi II
piętra. W latach 1840-43 J. Górecki przebudował pałac nadając mu charakter
pseudoklasycystyczny. Część główną połączył z oficynami nadając mu kształt,
który przetrwał do dziś. Do ciekawszych rozwiązań tego architekta należy w
bibliotece kwadratowa sala kolumnowa z 12 kolumnami toskańskimi, usytuowanymi
koliście na środku. Nad nią, w prawym narożu I piętra, usytuowana jest sala
balowa w stylu Ludwika Filipa. Po pożarze w 1858 roku środkowej części pałacu
J. Ankiewicz wybudował salę gotycką jako kaplicę katolicką, nadał sali
kamiennej nowy wystrój sztukateryjny, a na drugim piętrze wybudował kaplicę
prawosławną (obecnie sala rycerska). Zaprojektował również, w miejsce spalonej,
klatkę schodową z lanego żelaza, była ona techniczną sensacją w II połowie XIX
wieku.
- Pałac
Marynki
Pałacyk Marynki usytuowany jest w południowej części
zespołu pałacowo-parkowego, zbudowany został według projektu Ch. Aignera w
latach 1791-96 dla córki Czartoryskich Marii Wirtemberskiej. Jest to budowla w
stylu klasycystycznym, z korynckim portykiem wgłębnym i attyką kryjącą dach. Na
fryzie portyku widnieje napis, chyba najlepiej świadczący o przywiązaniu Marii
do puławskiej siedziby: "Iste terrarum mihi praeter omnes angulus
ridet" ("Ten zakątek świata śmieje się do mnie najbardziej ze
wszystkich" - Horacy). We wnętrzu znajduje się ciekawy, okrągły salon ( od
strony Łachy widzimy jego ryzalit ) z dekoracją sztukateryjną F. Baumana,
dawniej był on nakryty kopułą. W XIX wieku salon został nakryty płaskim stropem
ponad sztukatorskim belkowaniem. W dwudziestoleciu międzywojennym zostały
zlikwidowane attyki w elewacjach bocznych i ogrodowej. Przed wejściem do salonu
znajdują się dwa lwy z czarnego marmuru, pierwotnie zdobiły one wejście do
oranżerii przypałacowej. Obecnie w Pałacyku mieści się Oddział Pszczelnictwa
skierniewickiego Instytutu Ogrodnictwa i Kwiaciarstwa.
-Brama
Rzymska
Zbudowana przed 1829 rokiem na wzór Łuku
Triumfalnego Tytusa w Rzymie. Zaprojektowana i zbudowana została w formie
antycznej ruiny. Można nią wejść do Parku od strony Głębokiej Drogi (Ulicy
Głębokiej).
- Domek
Gotycki
W otwartym w 1809 roku (przebudowanym z pawilonu
ogrodowego, według projektu Ch. P. Aignera) Domu Gotyckim, Izabela księżna
Czartoryska zgromadziła zarówno pamiątki narodowe, jak i zagraniczne. Ścianom
Domku Gotyckiego przypadła w udziale funkcja szczególna, gdyż w nie właśnie
zostało wmurowanych mnóstwo pamiątek z różnych stron Polski i świata. Było to
jedno z pierwszych w świecie lapidariów (lapidarium - muzealny zbiór kamieni,
kamiennych posągów, nagrobków, fragmentów budowli itp. - Wł. Kopaliński) a
znajdowały się tam m. in.: drzwi żelazne z zamku Ossolińskich, kawał muru z
Zamku w Lublinie, słupki marmurowe z grobu Kazimierza Wielkiego, szafka z
kamienia z żelaznymi drzwiczkami - podarunek Jana Długosza dla kościoła w
Olechowie, zamek do bramy z zamku w Ecouen, kamień dla Stefana Batorego, kamień
dla Bolesława Krzywoustego, waza marmurowa z grobu Jana Tarnowskiego, cegły z
zamku Jana Zamojskiego, alabastrowa głowa Odrowąża z grobu w Sandomierzu,
wykute z kamienia Orzeł Polski i herb litewski Pogoń, metalowy nagrobek
Żółkiewskiego, cegły z zamku krzyżackiego w Marienburgu, kawałek drewna z
kościółka ufundowanego przez Mieczysława i Dąbrówkę w 965 roku w okolicach Św.
Krzyża w Sandomierskiem, kawałki drewna z zamku w Koburgu, kamień z domu
Wierzynka w Krakowie, kawał z kamienia ciosowego z pałacu Barbary Radziwiłłówny
w Wilnie, cegła z domu Jana Kochanowskiego, nagrobek ojca Jana Kochanowskiego,
koń z białego marmuru z nieznanego grobu od Franciszkanów z Krakowa, kawałek
marmuru z grobu Bolesława Krzywoustego w Płocku, kule z działa szwedzkiego
znalezione w Zamościu, kamień z grobu Dąbrówki w Gnieźnie, cegła z kościoła Św.
Kazimierza w Wilnie, kamień z zamku w Brukseli, cegła z kaplicy Św. Hulfa
zbudowanej przez Karola Wielkiego i wiele, wiele innych cennych i ciekawych
fragmentów rzeźb, budowli i elementów budowlanych. Trudno wyliczyć wszystkie
eksponaty jakie znajdowały się w ścianach. Wewnątrz zaś Domku umieściła księżna
Izabela nie mniej cenne rzeczy, cenne nawet na skalę światową. Do
najcenniejszych należały: "Dama z gronostajem" Leonarda da Vinci,
"Ucieczka do Egiptu" L. Giordana, "Krajobraz z miłosiernym
Samarytaninem" Rembrandta oraz "Portret młodzieńca" Rafaela. Do
zbiorów należały równie cenne "Psałterz Puławski" z XV wieku,
"Pontyfikat" Erazma Ciołka, rękopis "Roman de la Rose " z XIII wieku.
Można tu było znaleźć także kolekcję obrazów sławnych ludzi, wykonaną przez W.
Leserowicza a zamówioną osobiście przez króla Stanisława Augusta. Umieściła tu
również Izabela ogromną ilość rycin, rysunków, planów i map dawnej Polski,
fragmenty archiwów domowych po Sieniawskich, Poniatowskich, Czartoryskich,
Zamojskich, Komisji Edukacji Narodowej, rękopisy I. Krasickiego, S.
Trembeckiego, F. Karpińskiego, poemat o Puławach napisany przez J. U.
Niemcewicza oraz rękopis romansu "Malwina i Ludomir" pióra Marii z
Czartoryskich Wirtemberskiej. Wnętrza Domku ozdabiały przedmioty i meble o
dużej wartości artystycznej i historycznej. Po wszystkich zawieruchach
narodowościowych i wojnach, w 1949 roku otwarto (ponownie) w Domku Gotyckim i
Świątyni Sybilli muzeum, pod nazwą Muzeum Regionalnego PTTK.
- Świątynia
Sybilli
Świątynia Sybilli (nazywana dawniej Świątynią
Pamięci) usytuowana jest na skraju stromej skarpy nad starorzeczem Wisły -
Łachą. Powstała z myślą o gromadzeniu pamiątek narodowych, które w latach
zniewolenia kraju miały pobudzać uczucia patriotyczne i miały dawać nadzieję na
lepszą przyszłość Polski. Z tego też względu księżna Izabela kazała nad
wejściem umieścić napis: "Przeszłość - Przyszłości". Świątynia
Sybilli zbudowana została w latach 1798-1801, na wzór starożytnej Świątyni
Westy w Tivoli pod Rzymem, według projektu Aignera. Zbiory tu zgromadzone stały
się zalążkiem pierwszego na ziemiach Polski (i jednego z pierwszych w świecie)
muzeum. W zbiorach swoich Izabela gromadziła zarówno falsyfikaty i rzekome
pamiątki historyczne, jak i rzeczy naprawdę oryginalne i cenne. Świątynia ta ma
kształt rotundy otoczonej wokół przez korynckie kolumny. Składa się z dwóch
okrągłych sal, umieszczonych jedna nad drugą. Do sali górnej prowadzą
reprezentacyjne schody, których strzegą umieszczone po obu stronach kamienne
Lwy-Sfinksy (dar cara Aleksandra I). Na wprost wejścia do sali głównej
znajdowała się zasłonięta kotarą nisza, w której umieszczone były szczególnie
cenne przedmioty, między innymi miecze ofiarowane królowi Jagielle i księciu
Witoldowi przez wielkiego mistrza przed bitwą pod Grunwaldem, szable Jana III
Sobieskiego i Stefana Batorego, laski marszałkowskie, chorągwie i sztandary
wojskowe i wiele innych, cennych pamiątek. Przed niszą ustawiony był postument,
na którym stała hebanowa szkatuła z napisem ułożonym z brylantów:
"Pamiątki polskie zebrała Izabela z Flemmingów Czartoryska w roku
1800". W szkatule tej umieszczone były liczne klejnoty królewskie oraz
klejnoty znanych rodów magnackich. Wokół ścian ustawione były szafy z licznymi
pamiątkami, na których stały miniaturowe sarkofagi ze szczątkami królów,
wodzów, uczonych i pisarzy. Salę dolną oświetlało tylko jedno okno i wąskie
otwory (przypominające strzelnice) oraz jedna lampa zawieszona u sufitu.
Poświęcona ona była, przede wszystkim, pamięci księcia Józefa Poniatowskiego.
Na środku sali znajdował się marmurowy obelisk, na którym umieszczono szablę
tego bohatera narodowego i patriotyczne napisy, a przede wszystkim napis:
"Książęciu Józefowi Poniatowskiemu. Dowodził Polakom, zginął za Ojczyznę.
Poległ 19 października 1813". Był tu również napis: "Hic meruit
tumulum medio sibi tollere Templo - Ten zasłużył, by Mu wznieść grobowiec w
środku świątyni", obelisk był zwieńczony brązowym orłem z czasów Księstwa
Warszawskiego. Znajdowały się w tej sali również, pisane na zamówienie,
życiorysy królów i mężów stanu zasłużonych dla kraju oraz umieszczone na
filarach symboliczne tarcze wielkich wodzów polskich.
- Domek
Chiński (Altana)
Znajduje się on w Dolnym Parku (poniżej skarpy, nad
samą Łachą) zbudowany został jeszcze za czasów Zofii Marii z Sieniawskich
(około połowy XVIII wieku, według projektu Franciszka A. Mokein), przyjmowano
tam gości i pijano w nim herbatę. Znajdowała się tu rzeźba "Tankred i
Klorynda, która wcześniej stała w prześwicie widokowym z Pałacu na Kępę, a
obecnie umieszczona jest obok Domku Gotyckiego."
- Domek
Aleksandryjski
Zwany także Domkiem Żółtym, usytuowany jest z prawej
strony Pałacu Czartoryskich (na terenie Małego Parku), jest to niewielki
pawilon z doryckim cztero-kolumnowym portykiem, miał w nim (podobno) nocować
car Aleksander I (ale spał zawsze w Pałacu), podczas swoich wizyt w Puławach
(1805, 1814, 1817). Powstał on na początku XIX wieku.
- Kaplica
Pałacowa (Kościół „Na Górce”)
Na północno-zachodnim końcu pałacowego wzgórza w
1803 roku wzniesiono, według projektu Ch. P. Aignera, klasycystyczny kościół
pod wezwaniem Wniebowziętej Bogarodzicy (obecnie pw. Wniebowzięcia Najświętszej
Marii Panny), wzorowany na Panteonie rzymskim. Portyk ozdobiony jest ośmioma
korynckimi kolumnami (sześć frontalnie i dwie, za skrajnymi, z tyłu), całość
przykrywa kopuła z dużym świetlikiem pośrodku oraz malowanymi kasetonami. Nad
portykiem umieszczono napis: "W Niebo wziętej Boga Rodzicy", a nad
wejściem dedykację: "Pomny na wiarę i cnoty ukochanej Matki swojej Maryi z
Sieniawskich Księżny Czartoryskiej W. R. Adam Kazimierz poświęca"
umieszczoną tu na polecenie A. K. Czartoryskiego. Wewnątrz, dookoła, biegnie
balkon wsparty na dwunastu kolumnach jońskich. Znajduje się tu marmurowa ambona
oraz sztukaterie F. Baumana. Znajdziemy tu również, przeniesione z kaplicy w
pałacu ołtarz, konfesjonały i ławki. Jest tu też, podarowana przez Łucję z
Giedroyciów Rautenstrauchową, kopia "Madonny" Rafaela. Kościół od
1919 roku jest siedzibą parafii.
Ryki:
Historia
Dwór został wybudowany po 1836
roku dla hr. Jana Jezierskiego. Następnym właścicielem majątku stał się w 1906
roku hr. Adam Feliks Ronikier. Ostatnimi właścicielami przed wybuchem II Wojny
Światowej byli Marta i Zdzisław Marchwiccy. Dwór został gruntowanie
wyremontowany w roku 1947. Rok wcześniej w budynku ulokowano liceum
ogólnokształcące. Szkoła użytkowała obiekt do 1962 roku. W roku 1980 dwór
został strawiony przez pożar. Restauracja została ukończona dopiero w roku
1990. Po odnowieniu budynek pełnił nowe funkcje. Stał się siedzibą Urzędu Stanu
Cywilnego, Miejsko- Gminnej Biblioteki Publicznej, Ośrodka Kultury.
Opis
Dwór murowany z cegły i otynkowany,
posadowiony na planie prostokąta, parterowy z poddaszem przekrytym spłaszczonym
dachem czterospadowym o połaciach pobitych blachą. Elewacja frontowa 9 osiowa,
z 3 osiowym portykiem wspartym na 4 masywnych kolumnach toskańskich,
dźwigających belkowanie z wydatnym fryzem i trójkątny szczyt z okullusem. Na
elewacji tylnej na osi portyku zlokalizowany lekko zaznaczony ryzalit wieńczony
trójkątnym szczytem. Elewacja posadowiona na niewysokim cokole, wieńczona
profilowanym gzymsem oddzielającym partię fryzu z okienkami poddasza. Układ
wnętrz dwutraktowy z korytarzem w częściach bocznych, z sienią na osi i salonem
w trakcie ogrodowym. Układ został przekształcony. Całość utrzymana w duchu
późnego klasycyzmu.
Park
Park założony w II ćwierci XIX
wieku. Przekształcany w XIX i XX wieku. Obecnie pełni funkcję parku miejskiego.
- Dworek Marszałka Józefa Piłsudskiego „Milusin”
Miarą wielkości ludzi są dzieła i czyny, jakich potrafili dokonać, a nie dobra, które zgromadzili za życia. To niewiarygodne, ale większość dzisiejszych polityków, zarówno frontmenów swoich ugrupowań, jak i skrytych w kolejnych szeregach szarych eminencji, zapewne nie podjęłaby trudu uprawiania swego fachu, gdyby zaoferowano im dochody porównywalne z gażą Naczelnika Państwa w latach 1918-1922. Józef Piłsudski pokierował procesem scalenia kraju z ziem trzech zaborców, zarządził pierwsze wybory do Sejmu, powołał rząd, armię, zwyciężył Rosję bolszewicką - wszystko to zrobił za pobory, które, według wspomnień żony, Aleksandry Piłsudskiej, były na tyle skromne, że "...po jednym obiedzie reprezentacyjnym nie starczały potem na utrzymanie do końca miesiąca"!
Opuszczając w wieku 18 lat rodzinny dom, własnego kąta dorobił się dopiero po 36 latach. W 1921 r. pani Aleksandra częściowo za pożyczone pieniądze kupiła od kolejowego konduktora dwie działki w podwarszawskim Sulejówku. Pierwszy dom Piłsudskich był drewnianym "letniakiem". Patrząc na stojący do dziś wśród zieleni podupadający budynek, pusty śmiech ogarnia, gdy się pomyśli, że miałby w nim zamieszkać np. któryś z naszych dzisiejszych parlamentarzystów.
W ekspresowym tempie z żołnierskich składek i żołnierskimi rękami na sąsiedniej działce stanął dar dla Marszałka - dworek zaprojektowany przez Kazimierza Skórewicza. "Milusin" wzniesiono w popularnym wówczas narodowym, "dworkowym" stylu. W latach 1923-1926 Piłsudski mieszkał tu na stałe z rodziną, tu pisał książki i przez płot toczył dysputy polityczne z sąsiadem - pierwszym premierem niepodległej Rzeczypospolitej, Jędrzejem Moraczewskim. W Sulejówku odbywały się huczne imieniny Marszałka przypadające 19 marca, w czasie których oprócz znajomych i generalicji przed "Milusin" przybywali z życzeniami okoliczni mieszkańcy oraz tysięczne rzesze wiwatujących warszawiaków.
Po śmierci Józefa Piłsudskiego (12 maja 1935 r.) wdowa z córkami nie zdecydowała się zostać w Sulejówku. Dworek odwiedzała szkolna młodzież i wycieczki oficerów. W czasie okupacji niemieckiej okolica "Milusina" znalazła się na terenie pilnie strzeżonego ośrodka Abwehry, gdzie szkolono agentów przerzucanych do pracy wywiadowczej w Związku Radzieckim. Meble i sprzęty przetrwały wojnę niemal nietknięte. Zniknęły w 1947 r. Potem zakazano wstępu na teren dworku. Do połowy lat 50. XX w. budynkiem administrowała ambasada ZSRR. Po roku 1956 w rezydencji marsz. Józefa Piłsudskiego działało przedszkole. W 2000 r. obiekt przekazano Fundacji Rodziny Józefa Piłsudskiego.
Dzieci przeniosły się do nowego budynku, "Milusin" poddano remontowi i od kilku lat można zwiedzać wnętrza siedziby Marszałka. Na razie zgromadzono tu nieliczne jeszcze oryginalne, "milusińskie" meble, sprzęty i przedmioty osobiste. W saloniku przykuwa uwagę fragment pomnika autorstwa Alfonsa Karnego, dużych rozmiarów głowa Józefa Piłsudskiego. Pomnik odsłonięto w 1936 r. w kresowym Brasławiu. Głowa, przechowywana przez kilkadziesiąt lat w ukryciu, trafiła do Sulejówka w 2003 r.
Fundacja zamierza w niedługim czasie wybudować w sąsiedztwie zabytkowego dworku duży obiekt z przeznaczeniem na Muzeum Marszałka Piłsudskiego. Tymczasem "Milusin" najlepiej zwiedzać w weekendy w godz. 10.00-16.00. Wizyty w pozostałe dni są możliwe po umówieniu (tel. 22 783 02 30).
- Pomnik żołnierzom batalionu "Zośka"
Na skwerze Powstańców Warszawy w
Sulejówku stoi pomnik upamiętniający poległych żołnierzy AK Harcerskiego
Batalionu "Zośka" związanych z Miłosną i Sulejówkiem.
Odsłonięty został w 1990 roku. Upamiętnia on lokalnych żołnierzy Szarych
Szeregów, którzy brali udział w powstaniu warszawskim. Co roku 1 sierpnia przy
pomniku organizowany jest uroczysty apel.
Pomnik ma formę wyłomu w ceglanym murze, pośrodku którego leży głaz ze znakiem
Polski Walczącej. Za kamieniem stoi brzozowy krzyż. Na lewej części muru
wymienione są nazwiska siedmiu żołnierzy, zaś po
prawej stronie napis: "Poległym żołnierzom Armii Krajowej
harcerskiego Batalionu <<Zośka>> mieszkańcom Miłosny i Sulejówka w
45. rocznicę powstania warszawskiego". Pomnik znajduje się około 300 metrów od stacji
kolejowej Sulejówek - Miłosna.
Dzień
II, zwiedzanie:
Warszawa:
- Muzeum Powstania Warszawskiego
Muzeum Powstania Warszawskiego – muzeum historyczne w Warszawie, samorządowa instytucja kultury m.st. Warszawy, założone w 1983 jako Muzeum i Archiwum Powstania Warszawskiego. Zostało otwarte w 2004 i wpisane do Państwowego Rejestru Muzeów (nr 81) w 2005. Placówka dokumentuje historię powstania warszawskiego.
Muzeum mieści się w dawnej Elektrowni Tramwajów
Miejskich w Warszawie na Woli.
Muzeum zostało otwarte w przeddzień 60. rocznicy
wybuchu powstania, 31 lipca 2004. Jest wyrazem hołdu warszawiaków wobec tych,
którzy walczyli i ginęli za wolną Polskę i jej stolicę. Ekspozycja przedstawia
walkę i codzienność powstania na tle okupacji, poprzez ukazanie złożonej
sytuacji międzynarodowej, aż po powojenny terror komunistyczny i losy
powstańców w PRL.
Muzeum prowadzi działalność naukowo-badawczą oraz
edukacyjną poświęconą dziejom powstania warszawskiego oraz historii i dorobku Polskiego
Państwa Podziemnego. Gromadzi zbiory poświęcone tym zagadnieniom. Inicjatywą
Muzeum jest również utworzenie Archiwum Historii Mówionej gromadzącego nagrania
wspomnień uczestników powstania.
Ekspozycja w Muzeum została przyjęta przez
recenzje i opinię publiczną pozytywnie, jako nowatorska w dziejach muzealnictwa
polskiego. Wykorzystuje najnowsze techniki audiowizualne pozwalające na
interaktywne uczestniczenie w oglądaniu eksponatów.
- Muzeum Techniki
Muzeum Techniki w nawiązaniu do tradycji Muzeum
Techniki i Przemysłu organizuje wystawy stałe i czasowe, gromadzi zbiory z
zakresu historii techniki i jej rozwoju, a także zbiorów z wybranych dziedzin
nauki. Prowadzi także działania z zakresu ochrony zabytków techniki i w kilku
obiektach w kraju znajdują się jego oddziały. Oprócz tego muzeum zajmuje się
popularyzacją nauki i techniki.
W zbiorach muzeum znajdują się przede wszystkim
eksponaty z dotyczące historii polskiej techniki: kolekcja motocykli z
motocyklami "Sokół", kolekcja odbiorników radiowych, instrumentów geodezyjnych,
techniki biurowej, mechanizmów grających i inne. Wśród eksponatów warto
wymienić Machina rachunkowa konstrukcji warszawskiego zegarmistrza Izraela
Abrahama Staffela, pierwsza na świecie ręczna kamera filmowa konstrukcji Kazimierza
Prószyńskiego i wiele innych.
Oprócz ekspozycji stałych w kilkunastu salach
Pałacu Kultury i Nauki odbywają się tu także wystawy czasowe: "Anatomia
czasu" – poświęcona różnym aspektom czasu jako pojęcia fizykalnego,
problemu technicznego i społecznego, wystawa "Sojuz-Apollo" –
zorganizowana z okazji wspólnego lotu obu tych statków kosmicznych, wystawy
poświęcone polskim wynalazkom wyróżnionym na światowych wystawach innowacji i
wynalazczości, wystawy modelarskie i inne.
Oprócz powyższych muzeum prowadzi też działalność
oświatową – odbywają się tu nie tylko specjalne programy dla dzieci w okresie
ferii letnich i zimowych, ale także bierze udział w Nocy Muzeów, posiada też
bibliotekę i kino oświatowe.
- Muzeum Sztuki Nowoczesnej
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie wydaje
dwumiesięcznik „Muzeum”, poświęcony tematyce związanej z działalnością
programową, z muzealnictwem oraz z projektami badawczymi i teorią sztuki.
Pierwszy numer „Muzeum” ukazał się w październiku 2007 roku. W siedzibie
tymczasowej Muzeum odbywają się cyklicznie prezentacje wybranych zjawisk w
sztuce, pod wspólnym tytułem „Weekend w Muzeum”. Są to imprezy ogólnodostępne,
będące przygotowaniem do działalności wystawienniczej i edukacyjnej Muzeum.
Opracowywany jest program edukacyjny adresowany
do młodzieży w wieku licealnym i studentów.
W 2008 roku Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
rozpoczęło tworzenie swej stałej kolekcji.
Budowana jest sieć partnerska z krajowymi i
zagranicznymi instytucjami kulturalnymi.
- Muzeum Chopina
Muzeum zostało utworzone w 1955 przez Towarzystwo
im. Fryderyka Chopina. Dokumentuje życie i twórczość Fryderyka Chopina. Od 2005
podlega Narodowemu Instytutowi Fryderyka Chopina. Muzeum posiada również dwa
oddziały – Dom Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli oraz Salonik
Chopinów w Warszawie.
W zbiorach muzeum znajduje się licząca ok. 7000
obiektów kolekcja chopinianów m.in. rękopisy, listy oraz inne pamiątki osobiste
po kompozytorze, fotografie, obrazy, biżuterię, rysunki i grafiki. W 1999 część
tej kolekcji została wpisana na listę UNESCO Pamięć Świata. W Zamku Ostrogskich
prezentowana jest tylko niewielka część zbiorów zgromadzonych przez Instytut.
1 marca 2010 w muzeum otwarto nową multimedialną
ekspozycję zaprojektowaną przez włoskie studio Migliore + Servetto. Koszt
projektu wyniósł 81,5 mln zł. Środki pochodziły z budżetu państwa i z funduszy UE.
Wystawy znajdują się na pięciu poziomach (od -2
do +2). Muzeum jest zorganizowane zgodnie z koncepcją "muzeum
otwartego" – zwiedzający sami wybierają kolejność zwiedzania.
Dzień III, zwiedzanie:
Warszawa:
- Muzeum Łazienki Królewskie
Muzeum Łazienki Królewskie, letnia
rezydencja króla Stanisława Augusta, to niezwykłe i magiczne miejsce.
O ich pięknie stanowi połączenie klasycystycznej
architektury i bogatego, naturalnego otoczenia tworzącego zjawiskowe ogrody.
Wśród pereł Łazienek Królewskich warto wymienić
między innymi Pałac na Wyspie, Amfiteatr czy Starą Pomarańczarnię z Teatrem
Stanisławowskim.
Zabytkowy Ogród Muzeum liczy aż 76 ha powierzchni, a składają
się na niego trzy ogrody, różne pod względem stylistycznym: Ogród Królewski,
Ogród Belwederski oraz Ogród Modernistyczny.
Muzeum Łazienki Królewskie to nie tylko piękne
wnętrza i przestrzenie. To również unikatowe kolekcje sztuki, wśród których
można znaleźć dzieła wielu znamienitych twórców.
Łazienki Królewskie, letnia rezydencja króla
Stanisława Augusta, to miejsce pełne bogactwa architektonicznego i wybitna
realizacja idei oświeceniowych, gdzie wysoka kultura spotyka się ze zjawiskową
przyrodą.
- Pałac w Wilanowie
Historia Pałacu Wilanowskiego
rozpoczęła się w kwietniu 1677 roku, kiedy to wioska zwana Milanów została
własnością Jana III Sobieskiego. Wkrótce zmieniono nazwę na Villa Nova, a
następnie na Wilanów. Początkowo zbudowana w tym miejscu rezydencja była
niewielka, gdyż Augustyn Locci, nadworny architekt króla, otrzymał za zadanie
wzniesienie jedynie parterowego dworu o układzie typowym dla zabudowy
Rzeczpospolitej. Jednakże sukcesy militarne i wzrost znaczenia monarchy w
następnych latach wpłynęły na znaczne poszerzenie pierwotnego projektu. Wielka
rozbudowa prowadzona była w latach 1677-1696. Po jej zakończeniu budowla połączyła
w sobie elementy dworu szlacheckiego, włoskiej willi ogrodowej i francuskiego
pałacu w stylu Ludwika XIV. Po śmierci króla Pałac stał się własnością jego
synów, natomiast w 1720 roku mocno podupadłą rezydencję nabyła Elżbieta
Sieniawska. Przez 9 kolejnych lat kontynuowała prace budowlane rozpoczęte przez
Sobieskiego. Wtedy właśnie powstały boczne skrzydła. Po śmierci Sieniawskiej
właścicielką Wilanowa została jej córka Maria Zofia Denhoffowa, po mężu
Czartoryska. W 1730 roku Pałac na trzy lata znalazł się w rękach króla Augusta
II Mocnego, który dokonał w rezydencji wielu zmian, szczególnie dotyczących
wystroju wnętrz. W połowie XVIII wieku dobra wilanowskie odziedziczyła córka
Czartoryskich, Izabela Lubomirska, za rządów której Wilanów znów zaczął błyszczeć
dawnym blaskiem. W 69 lat później księżna przekazała Wilanów swojej córce i jej
małżonkowi Stanisławowi Kostce Potockiemu. Dzięki jego staraniom w 1805 roku w
Wilanowie otwarte zostało jedno z pierwszych muzeów w Polsce. Rodzina Potockich
z Wilanowem związana była aż do 1892 roku, kiedy to ostatnia z rodu Aleksandra
zapisała włości swemu kuzynowi Ksaweremu Branickiemu. Ród Branickich
zamieszkiwał w Wilanowie do września 1944 roku, a w końcu stycznia 1945 roku
opiekę nad pałacem przejęło Muzeum Narodowe w Warszawie. Pałac w Wilanowie
należy do nielicznych zabytków w Warszawie, które w niezmienionej postaci
przetrwały okres II wojny światowej. Typowy przykład architektury barokowej.
- Zamek Królewski
Zbudowany w XV wieku był
rezydencją książąt mazowieckich. Z chwilą przeniesienia stolicy z Krakowa, stał
się siedzibą króla oraz władz. Był wielokrotnie przebudowywany, a podczas II
wojny światowej zburzony. Odbudowano go w latach 1971-1988 wykorzystując
ocalałe fragmenty. Dziś charakterystyczna bryła Zamku z wieżą zegarową (z
której codziennie o godz. 11.15 odgrywany jest hejnał) otwiera drogę na
Starówkę. Atrakcjami Muzeum są dwa oryginalne obrazy Rembrandta („Dziewczyna w
ramie obrazu” i „Uczony przy pulpicie”) oraz prace Bernarda Bellotta zw. Canaletto,
nadwornego malarza ostatniego króla Polski Stanisława Augusta Poniatowskiego.
Obrazy Canaletta były bezcenną pomocą przy powojennej odbudowie miasta. Od
strony Wisły znajdują się, oddane po gruntownej renowacji, Arkady Kubickiego,
które wspierały skarpę z Zamkiem nadając zarazem monumentalny kształt ogrodowej
elewacji. Po powstaniu 1831 roku przekształcono je na stajnie i koszary, a
potem na garaże. Arkady są oryginalną budowlą, która nie została zniszczona
podczas II wojny światowej. Obecnie można tutaj zobaczyć wystawę archeologiczną
i stancję dworską.
- Zamek Ujazdowski
Jazdów to jedno z najstarszych
miejsc w Warszawie. Znajdował się tutaj historyczny gród, skąd książę
mazowiecki przeniósł dwór na Stare Miasto. Obecny Zamek wzniesiono na początku
XVII wieku i wielokrotnie przebudowywano. Mieszkały tutaj m.in. księżna
mazowiecka Anna Radziwiłłówna oraz królowa Bona. W latach 1809-1944 zamek był
zaadoptowany na szpital wojskowy. Wtedy też w jego otoczeniu wybudowano
pawilony szpitalne, z których część przetrwała do dziś. Zniszczony pod koniec
II wojny światowej został odbudowany po 1973 roku. Od 1981 roku w Zamku swoją
siedzibę ma Centrum Sztuki Współczesnej – instytucja kulturalna i znakomita
galeria. Poniżej skarpy, na wschód od Zamku, znajduje się Park Agrykola.
Dzień IV, zwiedzanie:
Warszawa:
- Muzeum Plakatu w Wilanowie
Muzeum, otwarte w 1968 roku na
terenie dawnej ujeżdżalni, należącej niegdyś do zespołu zabudowań Pałacu w
Wilanowie, było pierwszym tego typu muzeum na świecie.
Obecnie posiada jedną z największych kolekcji plakatu artystycznego, liczącą
ponad 55 tysięcy tytułów. Zbiór plakatu polskiego z lat 1892-2002 zawiera ok.
30 tysięcy tytułów i jest najpełniejszym na świecie zestawem prac. Kolekcja
plakatu obcego uznawana jest za jedną z lepszych kolekcji plakatu
artystycznego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz