piątek, 28 lutego 2014

Ideał kobiecej urody w poszczególnych epokach - RENESANS

II.     RENESANS 1500-1620r.

Renesans to epoka objawiająca się powrotem do idei antyku wraz z całym jego stanem posiadania. Hasłem wiodącym Odrodzenia były słowa rzymskiego komediopisarza Terencjusza "Człowiekiem jestem i nic, co ludzkie, nie jest mi obce".  Sztukę  tej epoki cechuje: prostota, harmonia, elegancja,  łagodność linii i formy.  Polski Renesans rozwija się najokazalej w latach 1543 – 1584.  Rok 1543 to data wydania trzech dominujących dzieł tej epoki w Polsce a mianowicie Krótkiej rozprawy” M. Reja, “O karze za mężobójstwo” A.F. Modrzewskiego i O obrotach ciał niebieskich” M. Kopernika. Rok 1584 kończy polskie Odrodzenie, dokładnie określa je data śmierci wybitnego poety i humanisty, Jana Kochanowskiego. Wiodące prądy umysłowe Renesansu to Reformacja[1], która próbowała zmienić Kościół katolicki, bowiem  stracił on poważanie w społeczeństwie za dawanie odpustów i wstępu do raju w zamian za hojne datki na cele kościelne, co było sprzeczne z prawdziwą wiarą; Humanizm – spowodował powstanie nowego modelu bohatera, człowieka żyjącego adekwatnie do prawa carpe diem – używaj  życia i ciesz się nim. [2]  Antropocentryzm zaś – według, którego człowiek  jest centrum i celem wszechświata.[3] [4]


Ideał kobiecej urody na podstawie twórczości wybranych malarzy Renesansu


Piękną kobietę Renesansu cechowała dwoistość natury. Jedne białogłowy były zrównoważone, wierne i pracowite, drugie – nie martwiły się o jutro, lubowały w drogich strojach i swą urodę wykorzystywały do zdobywania wielu męskich serc. Odrzucono w tym czasie smukłą, kruchą sylwetkę niewiasty gotyckiej. Koniecznie jednak miała mieć piękne, szczupłe dłonie, gęste, bujne włosy, ale już nieco pełniejsze kształty. Poeta  czarnoleski w Pieśni świętojańskiej o sobótce[5], bardzo dokładnie ukazuje ideał renesansowego piękna kobiecego opisując swoją żonę Dorotę.
W jej urodzie podkreśla: duży, zgrabny nos, delikatną białą skórę, czarne oczy podkreślone wyniosłymi brwiami, wysokie, gładkie  czoło, koralowe usta, perłowe zęby, lekko zaróżowione policzki, okazałą białą szyję, wypukłe, kształtne piersi i  białe ręce. Ceni sobie także jej dobroć, szlachetność i mądrość. Kobieta była natchnieniem nie tylko dla poetów, ale i dla malarzy renesansowych, czego dowodem są liczne obrazy z tego okresu.[6]
Niewiasty przedstawione w malarstwie renesansowym prezentują różny typ urody kobiecej, często uzależniony od miejsca zamieszkania, panujących poglądów, wyznawanej filozofii czy wizji malarza. Jedne są szczupłe, o fryzurze raczej gładkiej, skromnie zaczesanej do tyłu jak  Dama z gronostajem Leonarda da Vinci, inne mają nieco bardziej obfite kształty jak Śpiąca Wenus Giorgione. Jedne mają  włosy rozpuszczone (symbolizujące czystość i niewinność kobiety), inne zaś mają te piękne długie włosy, misternie uplecione w warkocze, poprzetykane drogimi kamieniami, wstążeczkami, czy też sznurami pereł. Dość często zauważa się na obrazach portretowanych kobiet uczesanie okalające twarz kilkoma wałeczkami z włosów, gdzie fryzurę dopełnia toczek, ewentualnie siateczka z perełek. Większość portretowanych dam ma piękne suknie o niepowtarzalnym kroju, rozciętych rękawach i drogocennych wstawkach, z nadmiarem kaskad i fałd,  inne zaś są skromne, dopasowane w talii o subtelnym kroju i bez nadmiaru zdobień,[7]. Kolor włosów jest także różny waha się od koloru złota po odcień kasztanowo rudy. Na obrazach pojawiały się także ludzkie akty. Artyści rozpowszechniali techniki portretowania (na początku  w ujęciu profilowym, a potem w ujęciu z przodu ukazując półpostaci [8]) i malowania pejzaży, które dawały specyficzny potencjał trójwymiarowego eksperymentowania w przestrzeni. Pojawiła  się perspektywa i nowa prawda realistycznego widzenia człowieka. Na  obrazie nigdy nie było natłoku, panował ład i porządek. Nadal królowała tematyka religijna choć tematy mitologiczne nie były obce.
Mistrzowie sztuki tych czasów to artyści wybitni i wszechstronni, a są wśród nich m.in. Davide Ghirlandaio, Tycjan, Sandro Botticelli, Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Rafael Santi, Albrecht Durer, Giorgione, Piero di Cosimo, Hans Holbein młodszy.
Simonetta Vespucci – jeszcze za życia została okrzyknięta królową piękności epoki Odrodzenia.[9] To  właśnie ją upodobało sobie wielu malarzy i poetów tego okresu – była dla nich natchnieniem, muzą i obiektem westchnień. Na jej cześć powstawały utwory wierszowane (m.in. Angelo Polizano- wielki włoski poeta renesansowy pisał o niej), często też była portretowana (Sandro Botticelli, Andrea del Verrocchio, Piero di Cosimo). W  kwietniu 1476 roku, kiedy zmarła na gruźlicę jako 23-latka, wielki Lorenzo poświęcił jej utwór zaczynający się od słów „O chiara stella…” , przyrównując ją do gwiazdy jaśniejącej na sklepieniu niebieskim. Piero di Cosimo malując piękną  Simonettę Vespucci około 1480 roku ukazał całe piękno i delikatność jej osoby. Wg potomnych była ona dobra,  gołębiego serca, delikatna.  Miała jasną skórę, wydatny biust, blond włosy, brwi ledwie widoczne, często zakładała naszyjnik z szafirami. Ubierała się  zwykle w jedwabne suknie z rozciętymi rękawami w weneckim stylu.[10] Wg historyków to właśnie ona była ikoną mody tamtych czasów.
Narodziny Wenus[11] dzieło Sandro Botticelliego ukazuje wspaniały kunszt i mistrzostwo talentu malarza. To  jeden z cudowniejszych obrazów Renesansu, pełnym wdzięku i poezji, odzwierciedlającym klimat ówczesnej epoki i panującego kanonu piękna kobiecego ciała.                    


Narodziny Wenus 1484-1486r. Sandro Botticelli [12]
S. Botticelli, Narodziny Wenus, tempera na płycie, (ok. 1485), 172,5x278,5cm ,Galeria Uffizi, Florencja


 Dama z gronostajem[13] 1483-1490r. Leonardo da Vinci 
L. da Vinci, Dama z gronostajem, olej+ tempera na desce orzechowej, (1483-1490), 54,7x40, 3cm, 
Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie


 Śpiąca Wenus 1508-1510r. Giorgione
Giorgione, Śpiąca Wenusolej na płótnie, ( 1509-1510), 108,5×175cm, Galeria Obrazów Starych Mistrzów, Drezno

Śpiąca Wenus 1508-1510r. Giorgione [14] jest uosobieniem piękna, ideału i zmysłowości kobiecej epoki Odrodzenia.[15]


The Veiled Woman[16] [17] (La Donna Velata) 1516r. Rafael Santi 
(Raffaello Sanzio a Urbino)
R. Santi. La Donna Velata. Olej na płotnie. (1516), 85x64cm, Galleria Palatina (Palazzo Pitti), Florence, Italy

W  Renesansie angielskim idealne były kobiety o dużym biuście, pulchnych udach i pełnych biodrach. Za prawdziwie piękną uchodziła dama dworu Anny Boleyn, Madge Shelton, która swoją urodą przypominała Księżną Milanu  Krystynę, niedościgniony wzór piękna dla kobiet w epoce Tudorów. Właśnie wtedy, by wyglądać blado oraz by podkreślić swój wysoki  status stosowano makijaż. Malowano szyję, piersi, ręce, rysowano niebieskie żyły, by pokazać jak czysta jest skóra. Bogatym kobietom spuszczano krew, aby uzyskać efekt bladości skóry. Usta i policzki chętnie podkreślano na czerwono, ceniono długie i gęste włosy. Takie długie, gęste i ciemne miała piękna Anna Boleyn. Najbardziej pożądanym kolorem włosów w Anglii w epoce Renesansu był kolor blond. Nadal symbolem piękna było wysokie czoło, dlatego też włosy  gładko zaczesywano do góry, posuwano się nawet do usuwania brwi, aby optycznie wydłużyć czoło. [18]


Portret Krystyny Duńskiej[19] 1538r. Hans Holbein (młodszy)
H. Holbein (młodszy), Portret Krystyny Duńskiej, (1538), olej na dębie, 179,1×82,6cm, The National Galery,  London

Polska również była krajem bogatym w urodziwe kobiety. Geograf francuski, Theret, w 1575 roku tak pisał na temat urody Polek: "…(…) Kobiety polskie są bardzo piękne." "Różniły  się one zasadniczo od Niemek, bo prezentowały zupełnie inny styl bycia, były pogodne, pełne wigoru, kochały taniec, lubiły śmiać się (…)"[20] 
W Polsce najpiękniejszą kobietą okresu Renesansu była Barbara Radziwiłłówna. Według relacji historyków, Barbara "(…) była słusznego wzrostu, jej szczupła talia kontrastowała z szerokimi biodrami”, zachwyt wzbudzało piękne oblicze – „twarz miała owalną, ciemne, wielkie oczy, jasną cerę(…)”. Najbardziej  upodobała sobie barwę złotą i czerwoną jednak najczęściej ubierała się w kolorze czerwieni. Jej suknie, birety, nawet powóz był wyłożony materiałami w kolorze szkarłatu. Zgodnie z modą przyozdabiała się biżuterią. Ulubioną jej ozdobę stanowiły perły, w których chętnie się portretowała.[21] Uznano ją za najwytworniejszą i najbardziej elegancką damą  tamtych czasów. Jej blond włosy, smukła sylwetka, przecudne piwne oczy, alabastrowa cera, kształtne, delikatne dłonie, łagodność w zachowaniu i w mówieniu wprawiała mężczyzn w niekłamany zachwyt, którzy przyrównywali jej urodę do urody Heleny Trojańskiej. Jednak opinia jej współczesnych - zarzucała Barbarze prowadzenie nader swobodnego stylu życia, a wręcz rozpustę, ale jak wiadomo obyczaje erotyczne możnych pań Wielkiego Księstwa Litewskiego były nieco inne niż Polek. Na  Litwie bardziej tolerancyjnie patrzono na miłość fizyczną kobiet i zezwalano na utrzymywanie pozamałżeńskich związków.[22]  Po rozmaitych miłostkach Barbara wreszcie znalazła wielką miłość swego życia a mianowicie  Zygmunta Augusta, króla Polski. [23]


 Miniatura Barbary Radziwiłłówny [24] [25] około 1550r. Lucas Cranach Młodszy
L. Cranach Młodszy. Miniatura Barbary Radziwiłłówny. Olej na blasze, (około 1550), 19,5×17,5cm, 
Muzeum Narodowe, Kraków

Inne przykłady obrazów:


Mona Lisa (La Gioconda) obraz  ok. 1502-1505r. Leonardo da Vinci
L. da Vinci, Mona Lisa, olej na desce z topoli (1503-1505), 77×53cm, Musée du Louvre, Paryż


Dama z jednorożcem 1505-1506 r. Rafael Santi
R. Santi, Dama z jednorożcem, olej na desce , (1505-1506), 65 × 61cm Galeria Borghese, Rzym 


Portret młodej wenecjanki 1505 r. Albrecht Durer
A. Durer, Portret młodej wenecjanki,  (1505), 32,5x24,5cm,Kunsthistorisches Museum Wiedeń


Portret Simonetty Vespucci przed 1520r. Piero di Cosimo
P. Cosimo: Portret Simonetty Vespucci. [W:] 1000 arcydzieł malarstwa, Charles Victoria, Manca Josph, McShane Megan.  Ożarów Mazowiecki. Wydaw. Olesiejuk sp z o.o.  2009, s.94. ISBN 978-83-7423-665-2



Wenus z Urbino 1538 r. Tycjan 
T. Wezelli, Tycjan, Wenus z Urbino, (1538), 119 × 165cm, olej na płótnie Galeria Uffizi, Florencja





[1]SŁOWNIK TERMINÓW LITERACKICH. Red. Lilianna Durska, Agnieszka Nawrot, Gabriela Sękowska-Steczek. Kraków. Wydawnictwo Greg. 2008. s 184 [definicja].  ISBN: 978-83-7327-395-5
[2]SŁOWNIK TERMINÓW LITERACKICH. Red. Lilianna Durska, Agnieszka Nawrot, Gabriela Sękowska-Steczek. Kraków. Wydawnictwo Greg. 2008. s 82 [definicja].  ISBN: 978-83-7327-395-5
[3]POPULARNY SŁOWNIK JĘZYKA POLSKIEGO. Red. Bogusław Dunaj. Warszawa. Wydawnictwo WILGA. 2001. s. 11 [definicja].  ISBN: 83-7156-385-X
[4]SŁOWNIK TERMINÓW LITERACKICH. Red. Lilianna Durska, Agnieszka Nawrot, Gabriela Sękowska-Steczek. Kraków. Wydawnictwo Greg. 2008. s 15 [definicja].  ISBN: 978-83-7327-395-5
[5] J. Kochanowski. Pieśń o Sobótce. Panna XI. [online]. [Dostęp : 28 grudnia 2012]. Dostępny w Internecie: <http://staropolska.pl/renesans/jan_kochanowski/piesn_o_sobotce.html >
[6]O historii fryzur. [online]. [Dostęp : 8 stycznia 2013]. Dostępny w Internecie: <http://historiamody.cba.pl/fryzury.htm>
[7]Ubiór renesansowy. [online]. [Dostęp : 8 stycznia 2013]. Dostępny w Internecie: http<://www.tessart.pl/smf/index. php?topic=2562.0>
[8] Renesans w architekturze, rzeźbie i malarstwie . [online]. [Dostęp : 13 stycznia 2013]. Dostępny w Internecie: <http://portalwiedzy.onet.pl/58676,,,,renesans_w_architekturze_rzezbie_i_malarstwie,haslo.html>
[9]S. Botticelli: Narodziny Wenus [W:] 100 piękności w malarstwie. Red. Joanna Reszko-Wróblewska. Warszawa. Wydawnictwo Elipsa. 2007, s. 58-59.
[10] J. Wollrner, Renesansowa królowa piękności – Simonetta Vespucci . [online]. [Dostęp : 11 stycznia 2013]. Dostępny w Internecie: http:<//www.viagiulia.pl/index.php/2012/02/renesansowa-krolowa-pieknosci-simonetta-vespucci/>
[11]S. Botticelli, Narodziny Wenus, tempera na płycie, (ok. 1485), 172,5x278,5cm ,Galeria Uffizi, Florencja
[12] S. Botticelli, Narodziny Wenus.  [il.] [online]. [Dostęp : 12 stycznia 2013]. Dostępny w Internecie:  http<://www. historia.rekto.net/Sztuka_renesansu/Boticelli-Narodziny_Wenus.jpg>
[13] L.da Vinci, Dama z gronostajem  [il.] [online]. [Dostęp : 13 stycznia 2013]. Dostępny w Internecie:<  http://upload. wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e1/The_Lady_with_an_Ermine.jpg>
[14]Giorgione, Śpiąca Wenusolej na płótnie, ( 1509-1510), 108,5×175cm, Galeria Obrazów Starych Mistrzów, Drezno
[15] Giorgione, Śpiąca Wenus [W:] 100 piękności w malarstwie. Red. Joanna Reszko-Wróblewska J. Warszawa. Wydaw. Elipsa. 2007, s. 92-93. ISBN- 978-89-7265-100-6
[16] R. Santi. La Donna Velata. Olej na płotnie. (1516), 85x64cm, Galleria Palatina (Palazzo Pitti), Florence, Italy
[17] Rafael. La Donna Velata. [il.] [online]. [Dostęp : 26 kwietnia 2013]. Dostępny w Internecie : http:<//www. wikipaintings.org/en/search/the%20crying%20woman/10#supersized-search-210655> 
[18] Ideał piękna. [online]. [Dostęp : 8 stycznia 2013]. Dostępny w Internecie: http:<//www.anne-boleyn.com/tag/ elzbieta-york>
[19]H. Holbein (młodszy), Portret Krystyny Duńskiej  [il.] [online]. [Dostęp : 13 stycznia 2013]. Dostępny w Internecie : <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e3/Christina_of_Denmark%2C_Ducchess_of_Milan.jpg>
[20] J. Kalczuk. Obyczaje i postacie Polski szlacheckiej XVI - XVIII wieku. Ideały piekności-Uroda kobiet [online]. [Dostęp: 11 luty 2013]. Dostępny w Internecie :  http:<//www.glospolski.narod.ru/10/10-06.htm>
[21] Wł. Pociecha, w: Polski Słownik Biograficzny. T. 1. Kraków: Polska Akademia Umiejętności – Skład Główny w Księgarniach Gebethnera i Wolffa, 1935, s. 294–298. Reprint: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Kraków 1989, ISBN 8304034840.
[22] M. Gardecka. Nie lubiane królowe ; Barbara Radziwiłłówna-żona Zygmunta Augusta. [online]. [Dostęp : 23 luty 2013]. Dostępny w Internecie: http: <//www.polonia360.com/nie-lubiane-krolowe-barbara-radziwillowna-zona-zygmunta-augusta.aspx>
[23] J. Kalczuk. Kobiety urodą i powodzeniem tryumfujące. Wizerunek i losy Barbary Radziwiłłówny. [online]. [Dostęp : 23 luty 2013]. Dostępny w Internecie:  http:<//www.glospolski.narod.ru/10/10-07.htm>
[24] L. Cranach Młodszy. Miniatura Barbary Radziwiłłówny. Olej na blasze, (około 1550), 19,5×17,5cm, Muzeum Narodowe, Kraków.
[25] L. Cranach Młodszy. Miniatura Barbary Radziwiłłówny. [il.] [online]. [Dostęp : 23 luty 2013]. Dostępny w Internecie:<http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Barbara_Radzivi%C5%82._%D0%91%D0%B0%D1%80% D0% B 1%D0% B0%D1 %80%D0%B0_%D0%A0%D0%B0%D0%B4%D0%B7%D1%96%D0%B2%D1%96%D0%BB_%281565%29.jpg>

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz