MANIERYZM 1520-1600r.
Manieryzm był okresem
przejściowym między Renesansem a Barokiem. Był
raczej modą, ideologią wdzięku i wyszukanej formy niż stylem malowania – pięknym, ale krótkotrwałym symbolem buntu przeciwko rygorystycznemu realizmowi Renesansu. Manifestował się umyślnym naginaniem zasad anatomii i praw
fizyki. Dzieła posiadały często alegoryczną wymowę z nagromadzeniem
wielorakiej symboliki. Zrezygnowano z czytelnych renesansowych kanonów
kompozycyjnych, stosowano niebagatelne nagromadzenie postaci. Kolorystyka dzieł malarskich często była arealna wręcz
dziwna. Manieryzm, bowiem zalecał tworzenie na podstawie wyobraźni a nie wzorca czy
schematu jak we wcześniejszej epoce. Nie należy jednak przypisywać Manieryzmowi
rokokowego braku umiarkowania i taktu m.in. dlatego, że tematyka obrazów nie wykraczała poza kanon Renesansu,
co daje wspaniałą okazję do zbadania i porównania obu stylów. Wśród cech
charakterystycznych dla Manieryzmu należy wymienić: eteryczność postaci, ich
dziwnie wydłużone sylwetki, płynność linii, arcybogatą kompozycję obrazu. Celem takich działań było zaskoczenie widza i
ukazanie maestrii twórcy. W Manieryzmie doszło do rozchwiania proporcji, jakie
odczuwali ludzie przy końcu epoki Renesansu. [1]
Ideał
kobiecej urody na podstawie twórczości wybranych malarzy Manieryzmu
Piękne kobiety w stylu manierystycznym malowali m.in. Parmigianino, Jan Massys, Jacomo
Pontormo, El Greco, Tintoretto czy Angolo Brodzino. Malowali oni kobiety
z nienaturalnie długimi szyjami, nogami i palcami, w wyszukanych, trochę egzaltowanych i sztucznych pozach, ale twarzom tych ślicznych
kobiet styl manierystyczny nie odbierał uroku. Moda kobieca, strój, stan zamożności, czy miejsce zamieszkania pięknej portretowanej kobiety, miały odzwierciedlenie na obrazie.
Portret Lucrecji Panciatichi [2][3] ok. 1540 r. Agnolo Bronzino
A. Bronzino, Portret Lucrecji
Panciatichi , oil on panel,(1540), 104×85cm, Uffizi Gallery, Florencja
Flora
na tle Antwerpii[4] 1559r. Jan Massys
J. Massys, Flora na tle Antwerpii, olej na desce,
(1559), 113,2x112,9cm,
Kunsthalle Hamburg
Zmysłową Florę, małżonkę
Zefira, przedstawioną na
tle portu w
Antwerpii [5]1559 r. Jan Massys namalował z przepięknym ujęciem perspektywy.
Flora trzyma w
prawym ręku goździki – symbol odwagi. Ma duży, kształtny biust, zakryty woalem
/tiulem. Mimo nagości – skromna, ale równocześnie piękna, jak bukiet kwiatów,
które trzyma w ręku.
Lady in a Fur Wrap[6]
1577-1580r. El Greco
E. Greco, Lady in a Fur Wrap, oil
on canvas, (1577-1580), 62x59cm,
Kelvingrove Art Gallery and Museum is a museum
and art gallery in Glasgow, Scotland
Lady in a Fur Wrap[7] 1577-1580r. – to tytuł obrazu El Greco, kolejnego czołowego przedstawiciela
Manieryzmu. Ta śliczna, o pociągłej
twarzy kobieta prawdopodobnie była ukochaną artysty.
Poniżej - inne przykłady portretowanych pięknych pań
przedstawione w dziewiczo czystym stylu manierystycznym:
La esclava turca 1530r. Il Parmigianino
F. Mazzola, Il Parmigianino, La esclava turca , oil in panel, (1530), 68x53cm, Galería Nacional de
Parma, Włochy
Portrait of a Young Woman 1535r. Jacopo
Pontormo
J.
Pontormo. Portrait of a Young Woman. (1535), 56x43cm, National Gallery of Art,
Washingon, DC, USA
[1] K. Wróbel, Wzniosła sztuka manieryzmu. [online]. [Dostęp : 14 stycznia 2013].
Dostępny w Internecie:
<http:// rynekisztuka.pl/2012/10/23/wzniosla-sztuka-manieryzmu/>
[2] A.
Bronzino, Portret Lucrecji Panciatichi , oil on panel,(1540), 104×85cm, Uffizi Gallery, Florencja, Italia
[3]A. Bronzino, Portret
Lucrecji Panciatichi [il.] [online].
[Dostęp : 14 stycznia 2013]. Dostępny
w Internecie :
<http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/97/Angelo_Bronzino_045.jpg>
[4]J. Massys, Flora
na tle Antwerpii [il.] [online]. [Dostęp : 14 stycznia
2013]. Dostępny w Internecie :
<http:// upload.
wikimedia.org/wikipedia/commons/5/56/Jan_Massijs_-_Flora_-_WGA14259.jpg>
[5] J. Massys, Flora na tle Antwerpii, olej na desce, (1559), 113,2x112,9cm, Kunsthalle Hamburg
[6]E. Greco, Lady in a Fur Wrap [il.] [online]. [Dostęp : 14 stycznia 2013]. Dostępny w Internecie :
http:<//www.terminartors.com/files/artworks/1/0/3/10332/Greco_El-A_Lady_in_a_Fur_Wrap.jpg>
[7]E. Greco, Lady in a Fur Wrap, oil
on canvas, (1577-1580), 62x59cm, Kelvingrove Art Gallery and Museum is a museum
and art gallery in Glasgow, Scotland
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz