środa, 12 marca 2014

Ideał kobiecej urody w poszczególnych epokach - RENESANS: MANIERYZM

MANIERYZM 1520-1600r.

Manieryzm był okresem przejściowym między Renesansem a Barokiem.  Był  raczej modą, ideologią wdzięku i wyszukanej formy niż stylem malowania  pięknym, ale krótkotrwałym symbolem buntu przeciwko rygorystycznemu realizmowi Renesansu. Manifestował  się umyślnym naginaniem zasad anatomii i praw fizyki. Dzieła posiadały często alegoryczną wymowę z nagromadzeniem wielorakiej symboliki. Zrezygnowano z czytelnych renesansowych kanonów kompozycyjnych, stosowano niebagatelne nagromadzenie postaci. Kolorystyka  dzieł malarskich często była arealna wręcz dziwna. Manieryzm, bowiem zalecał tworzenie na podstawie wyobraźni a nie wzorca czy schematu jak we wcześniejszej epoce. Nie należy jednak przypisywać Manieryzmowi rokokowego braku umiarkowania i taktu m.in. dlatego, że tematyka  obrazów nie wykraczała poza kanon Renesansu, co daje wspaniałą okazję do zbadania i porównania obu stylów. Wśród cech charakterystycznych dla Manieryzmu należy wymienić: eteryczność postaci, ich dziwnie wydłużone sylwetki, płynność linii, arcybogatą kompozycję obrazu. Celem  takich działań było zaskoczenie widza i ukazanie maestrii twórcy. W Manieryzmie doszło do rozchwiania proporcji, jakie odczuwali ludzie przy końcu epoki Renesansu. [1]


 Ideał kobiecej urody na podstawie twórczości wybranych malarzy Manieryzmu


Piękne kobiety w stylu manierystycznym malowali m.in. Parmigianino, Jan Massys, Jacomo Pontormo, El Greco, Tintoretto czy Angolo Brodzino. Malowali oni kobiety z nienaturalnie długimi szyjami, nogami i palcami, w wyszukanych, trochę egzaltowanych i sztucznych pozach, ale twarzom tych ślicznych kobiet styl manierystyczny nie odbierał uroku. Moda kobieca, strój, stan zamożności, czy miejsce zamieszkania  pięknej  portretowanej kobiety, miały  odzwierciedlenie  na  obrazie.


Portret Lucrecji Panciatichi [2][3] ok. 1540 r. Agnolo Bronzino
A. Bronzino, Portret Lucrecji Panciatichi , oil on panel,(1540), 104×85cm, Uffizi Gallery, Florencja


Flora na tle Antwerpii[4] 1559r. Jan Massys 
J. Massys, Flora na tle Antwerpii, olej na desce, (1559), 113,2x112,9cm, Kunsthalle Hamburg

Zmysłową  Florę,  małżonkę   Zefira,   przedstawioną  na  tle  portu   w  Antwerpii    [5]1559 r.   Jan Massys namalował z przepięknym ujęciem perspektywy.  Flora trzyma  w prawym ręku goździki – symbol odwagi. Ma duży, kształtny biust, zakryty woalem /tiulem. Mimo nagości – skromna, ale równocześnie piękna, jak bukiet kwiatów, które trzyma w ręku.


Lady in a Fur Wrap[6]  1577-1580r. El Greco
E. Greco, Lady in a Fur Wrap,  oil on canvas, (1577-1580), 62x59cm, 
Kelvingrove Art Gallery and Museum is a museum and art gallery in Glasgow, Scotland

Lady in a Fur Wrap[7]  1577-1580r. – to tytuł obrazu El Greco, kolejnego czołowego przedstawiciela Manieryzmu. Ta  śliczna, o pociągłej twarzy kobieta prawdopodobnie była ukochaną artysty.


Poniżej - inne przykłady portretowanych pięknych pań przedstawione w dziewiczo czystym stylu manierystycznym:



La esclava turca 1530r. Il Parmigianino
F. Mazzola, Il Parmigianino, La esclava turca , oil in panel, (1530), 68x53cm, Galería Nacional de Parma, Włochy



Portrait of a Young Woman 1535r. Jacopo Pontormo
J. Pontormo. Portrait of a Young Woman. (1535), 56x43cm, National Gallery of Art, Washingon, DC, USA







[1] K. Wróbel, Wzniosła sztuka manieryzmu. [online]. [Dostęp : 14 stycznia 2013]. Dostępny w Internecie:  <http:// rynekisztuka.pl/2012/10/23/wzniosla-sztuka-manieryzmu/>
[2] A. Bronzino, Portret Lucrecji Panciatichi , oil on panel,(1540), 104×85cm, Uffizi Gallery, Florencja, Italia
[3]A. Bronzino, Portret Lucrecji Panciatichi [il.] [online]. [Dostęp : 14 stycznia 2013]. Dostępny w Internecie :  <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/97/Angelo_Bronzino_045.jpg>
[4]J. Massys, Flora na tle Antwerpii  [il.] [online]. [Dostęp : 14 stycznia 2013]. Dostępny w Internecie :  <http:// upload. wikimedia.org/wikipedia/commons/5/56/Jan_Massijs_-_Flora_-_WGA14259.jpg>
[5] J. Massys, Flora na tle Antwerpii, olej na desce, (1559), 113,2x112,9cm, Kunsthalle Hamburg
[6]E. Greco, Lady in a Fur Wrap [il.] [online]. [Dostęp : 14 stycznia 2013]. Dostępny w Internecie :  http:<//www.terminartors.com/files/artworks/1/0/3/10332/Greco_El-A_Lady_in_a_Fur_Wrap.jpg>
[7]E. Greco, Lady in a Fur Wrap,  oil on canvas, (1577-1580), 62x59cm, Kelvingrove Art Gallery and Museum is a museum and art gallery in Glasgow, Scotland

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz