Pojęcie „malarstwo iluzjonistyczne” pochodzi od nazwy iluzjonistycznego
sposobu malowania czyli najdokładniejszego oddawania złudzenia rzeczywistości –
„trompe l’oeil” (okłamanie oka). W malarstwie rozwinął się on na dwóch płaszczyznach, mianowicie malarstwa sztalugowego a także ściennego.
Zasada perspektywy, stosowanie tzw.
skrótów i światłocienia, by przedstawić przestrzeń, ponadto staranne wierne
odtworzenie barw, przedmiotów oraz postaci znajdujących się na obrazie – to cechy
malarstwa iluzjonistycznego.[1] Autentyczny
rozwój tego typu malarstwa miał miejsce
dopiero w baroku i związany był nierozerwalnie z dekoracyjną
architekturą tego okresu. Malarza
iluzjonistycznego cechował wielki kunszt i ogromny profesjonalizm, bowiem wszelkie załamania czy krzywizny, każde
precyzyjne pociągnięcie pędzla artysty, było przemyślane. Jego wirtuozami byli Andrea Mantegna, Pietro da Cortona, Giovanni Battista Tiepolo,
Andrea Pozzo, Andrea del Brescianino
czy Jan Gossart (Jan Mabuse).[2]
Ideał
kobiecej urody na podstawie wybranych malarzy Iluzjonizmu
Ukazaniem
iluzjonistycznych ideałów piękna kobiecego będą obrazy, które wyszły spod
pędzla mistrza Jana Gossarta, portret
urodziwej kobiety zatytułowany Maria Magdalena, oraz późniejszy portret
młodej księżniczki Doroty a także obraz Andrea del Brescianino Wenus z dwoma
kupidynami. Maria Magdalena stoi jakby za oknem, za ramką. Księżniczka Dorota
stoi natomiast przed ramą, jakby była bliżej widza. Ubrana jest w bogaty,
ozdobny strój, z naszytymi perłami.
W ręce trzyma astrolabium. Jej uroda nie
odbiega od wyznawanego ideału piękna kobiecego, bowiem kobieta ma lekko kręcone o kasztanowo-rudym odcieniu
włosy, uczesane z przedziałkiem, zebrane do tyłu i włożone w ozdobne nakrycie głowy, duże i bystre oczy,
ładnie zarysowane brwi, wydatne usta, delikatne dłonie.
Mary Magdalen[3] [4]1506-08r. Jan Gossart
J. Gossart, Mary Magdalen, Oil on oak panel,
(1506-1508), 29x22cm, National Gallery, London
Young Princess[5] [6]
1530r. Jan Gossart
Gossart, Young
Princes, olej na desce, (1530), 38x29cm, The National Gallery,
London
Czarowny obraz Wenus z dwoma kupidynami[7] namalował Andrea del Brescianino. Piękna
naga Wenus[8],
o pełnych kształtach, z kasztanowymi włosami, misternie uplecionymi wokół głowy
wygląda imponująco. Jej duże oczy, foremny nos, cudne usta, proporcjonalnie
ułożone duże piersi oraz długie i zgrabne nogi wręcz idealne są dopasowane do
uznawanego wzorca kanonu urody Renesansu. Malarz bardzo realistycznie
przedstawił schodzącą ze schodka nagą kobietę, która przy okazji sprawdza wygląd
swego oblicza, jakby nie była pewna urody. Światłocień, perspektywa, rozważne
ruchy pędzla oraz znakomita proporcjonalność ciała kobiety to cechy charakterystyczne tego obrazu.
Venus and Two Cupids 1520 – 1525r. Andrea
del Brescianino
A. del Brescianino, Venus and Two Cupids, oil on canvas,
(1520–1525), 150x66cm,Galleria Borghese, Rzym
Poniżej jeszcze inny przykład malarstwa iluzjonistycznego:
Danae 1527r. Jan Mabuse
J. Mabuse, Danae, kolor na
drewnie, (1527), 114×95cm, Stara Pinakoteka, Monachium
[1]Malarstwo iluzjonistyczne. [online]. [Dostęp : 24 stycznia 2013]. Dostępny w Internecie
: http:<//www. magazynsztuki. pl/iluzjonizm/>
[2]Iluzjonizm. [online].
[Dostęp : 24 stycznia 2013]. Dostępny
w Internecie : <http://blaga.pl/Iluzjonizm.html>
[3] J. Gossart, Mary
Magdalen, Oil on oak panel, (1506-1508), 29x22cm, National Gallery, London,
Anglia
[4] J. Gossart, Mary Magdalen, [il.] [online]. [Dostęp : 24 stycznia
2013]. Dostępny w Internecie : http:<//www. wga.
hu/support/viewer/z.html>
[5] J. Gossart,
Young Princes. Olej na desce, (1530),
38x29cm, The National Gallery, London, Anglia
[6] J. Gossart, Young Princes. [il.] [online]. [Dostęp : 26 kwietnia 2013]. Dostępny
w Internecie : <http://d1nny.
livejournal.com/?tag=national%20gallery.%20london>
[7]A.
del Brescianino, Venus and Two Cupids, oil on canvas, (1520–1525), 150x66cm,Galleria
Borghese, Rzym, Italia
[8]A. del Brescianino, Venus and Two Cupids, [il.] [online]. [Dostęp: 24 stycznia 2013]. Dostępny w Internecie
: http:<//www.friendsofart.net/static/images/art1/andrea-del-brescianino-venus-and-two-cupids.jpg>
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz