Surrealizm (zwany także nadrealizmem) – to kierunek w sztuce powstały we
Francji w 1924 roku, którego ojcem był Guillaume Apollinaire. Założeniem tego
kierunku artystycznego było zbuntowanie się przeciw kilku prądom artystycznym
m.in. Klasycyzmowi, Realizmowi. Teoretykiem tego nurtu był poeta, filozof André Breton. W malarstwie surrealistów było
"wyrażanie wizualne percepcji wewnętrznej". Artyści starali się
wykreować obrazy burzące logiczny porządek rzeczywistości. Często były to ekstazy
karykaturalne, z pogranicza snu, halucynacji, a odsunięte od realizmu. Dążeniem ich było zbadanie sfery nieświadomości, twierdzili
bowiem, że człowiekiem rządzą moce niezależne od świadomego "ja" – surrealiści zafascynowani byli zjawiskami, których badaniem zajmowała się
psychoanaliza. Przypisywali ogromną rolę niepohamowanej wyobraźni, zaskoczeniu,
absurdu, a nieraz nonsensu, czerpali również z niektórych założeń Romantyzmu.
Pragnęli odnajdywać i kultywować cudowność, a także dramatyzować z pozoru
zwyczajne wydarzenia. Przedstawicielami tego nurtu w malarstwie byli: Salvador
Dalí, Marcel Duchamp, Francis Picabia, Giorgio de Chirico, Max Ernst, Hans Arp
(również w poezji), Osvaldo Licini, René Magritte. [1] [2]
Ideał kobiecej
urody na podstawie twórczości wybranych malarzy Surrealizmu
Na przykładzie kilku dzieł surrealistów, chciałabym przedstawić kanon
piękna kobiecego w tym stylu malarskim. Pierwsze płótno ukazuje mitologiczną
królową Sparty, Ledę. Była ona żoną Tyndareosa i nałożnicą Zeusa, który przybył
do niej w tajemnicy, pod postacią łabędzia. W osobę królowej wcieliła się żona
Salvadora Dali – Gala, jego umiłowana towarzyszka życia, natchnienie i modelka.
[3]
Leda Atomica [4] [5] 1949r. Salvador Dali
S. Dali, Leda Tomica. Olej na płótnie, (1949), 61,1cm x45,3cm, Dalí Theatre and Museum , Figueres
Henryk Kozakiewicz w swym surrealistycznym obrazie kobiety pokazał jej piękno duchowe, natomiast Tomasz Sętowski – wspaniałe nadejście nocy pod postacią cudownej kobiety z nadzieją na wielkie spełnienie. Kazimierz Mikulski przedstawił śliczną, rudowłosą kobietę, a Rafał Olbiński ukazał piękną blondynkę, nieco przypominającą urodą Damę z jednorożcem Rafaela. Olbiński w innym dziele ukazał, jak można łatwo ulec pozorom, jeśli tylko weźmiemy pod uwagę wygląd, a nie zajrzymy do wnętrza kobiety.
Przypadkowa pokusa [6] [7] Rafał Olbiński
R. Olbiński, Przypadkowa pokusa. Akryl/ olej na płotnie. 78x60cm, Desa,
Wystawione na sprzedaż (stan na 2013 rok)
Powierzchowne rozumienie wyglądu [8] [9] Rafał Olbiński
R. Olbiński, Powierzchowne rozumienie wyglądu. Akryl /olej na płótnie. 60x56cm, Desa,
do sprzedania (stan na 2013 rok)
R. Olbiński, Powierzchowne rozumienie wyglądu. Akryl /olej na płótnie. 60x56cm, Desa,
do sprzedania (stan na 2013 rok)
[1] Surrealizm. [online]. [Dostęp: 01 marca 2013]. Dostępny w Internecie : http://dwudziestolecie-miedzywojenne.
klp.pl/a-8708.html
[2] Surrealizm.
[online]. [Dostęp: 06 marca 2013]. Dostępny w Internecie : http:<//www.magazynsztuki.pl/
surrealizm/>
[3] Leda Atomica. [online]. [Dostęp: 01 marca
2013]. Dostępny w Internecie :
<http://salvador-dali.platine.pl/dzielo,leda-atomica,96.html>
[4] S. Dali, Leda
Tomica. Olej na płótnie, (1949), 61,1cm
x45,3cm, Dalí Theatre and Museum , Figueres
[5] S. Dali, Leda Tomica. [il.] [online]. [Dostęp: 01 marca 2013].
Dostępny w Internecie :
<http://translate.
google.pl/translatehl=pl&sl=en&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Leda_Atomica&prev=/search%3Fq%3DSalvador%2BDal%25C3%25AD%2Bleda%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26biw%3D1280%26bih%3D852&sa=X&ei=SCoxUen7Ccv34QTb_YFo&ved=0CDMQ7gEwAA>
[6] R. Olbiński, Przypadkowa pokusa. Akryl/ olej na
płotnie. 78x60cm, Desa, Wystawione na sprzedaż
[7] R. Olbiński, Przypadkowa pokusa. [il] [online]. [Dostęp: 27 luty 2013].
Dostępny w Internecie : http:<//www.
desa.pl/pl/wystawy/20431_rafal_olbinski/20441_010.html>
[8] R. Olbiński, Powierzchowne rozumienie wyglądu. Akryl
/olej na płótnie. 60x56cm, Desa, do sprzedania
[9] R. Olbiński. Powierzchowne rozumienie wyglądu. [il]
[online]. [Dostęp: 27 luty 2013]. Dostępny w Internecie : http://www.desa.pl/pl/wystawy/20431_rafal_olbinski/20438_007.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz