sobota, 9 stycznia 2016

Ideał kobiecej urody w poszczególnych epokach - DWUDZIESTOLECIE MIĘDZYWOJENNE: Socrealizm od 1934r.

Realizm  socjalistyczny, czyli  Socrealizm – określany jako kierunek w sztuce, lub metoda twórcza, istniejąca od 1934 roku w sztuce radzieckiej, a później w innych krajach socjalistycznych. Socrealizm miał tam oficjalny status podstawowej i jedynej metody twórczości artystycznej i był ideowym oraz propagandowym narzędziem partii komunistycznych.[1] Socrealizm został zatwierdzony jako kierunek w sztuce w 1934 przez Maksima Gorkiego na Zjeździe Pisarzy Radzieckich w Moskwie. Wytyczną  twórczości socrealistów  była praca Stalina O polityce partii w dziedzinie literatury pięknej. Socrealizm zakładał, że dzieło sztuki winno posiadać realistyczną formę i socjalistyczną treść, zgodną z ideami Marksa i Lenina. Anatolij Łunaczarski i Aleksander Woronski jako pierwsi tworzyli w tej tematyce. Następnie na wniosek Andrieja Żdanowa zwiększono zakres działań twórczych na inne  dziedziny sztuki w tym i na malarstwo.[2]


Ideał kobiecej urody na podstawie twórczości wybranych malarzy Socrealizmu


Postaci 1950r. [3] [4] Wojciech Fangor
W. Fangor. Postaci. Olej  na płótnie, (1950), 100x125cm,  Muzeum Sztuki, Łódź

Ideałem kobiety socrealizmu była kobieta pracująca, a nie jak wcześniej wypielęgnowana modnisia. Na obrazie Wojciecha Fangora mamy do czynienia z dwoma typami kobiet. Po prawej stronie obrazu, stoi negatywnie przedstawiona piękna kobieta: szczupła, w dopasowanej, modnie skrojonej jasnej i zwiewnej sukience, ozdobionej napisami w języku angielskim ("Wall Street", "Miami", "New York", "Coca-cola", "London"). W zadbanych, delikatnych dłoniach, które z pewnością nie zetknęły się z fizyczną pracą, trzyma, elegancką torebkę w kolorze zielonym. Oczy ukrywa przed słońcem, dużymi okularami w żółtych oprawkach. Ma elegancką fryzurę, mocny makijaż, paznokcie i usta ma pomalowane szkarłatnym kolorem. Jej ubiór dopełniają korale w kolorze oliwkowym. Jest symetrycznie zbudowana, o kibici szczupłej i delikatnych ramionach. Sprawia wrażenie wyniosłej, ale mimo tej okazywanej wyniosłości, stojący obok mężczyzna tęsknie zerka na nią, choć lewym ramieniem obejmuje partnerkę od roboty – długowłosą, dobrze zbudowaną blondynkę. Ta blondwłosa kobieta jest przedstawiona jako pozytywna bohaterka. Stoi dumna, w swobodnej pozie, chociaż niezauważalnie, z lekką zazdrością zerka na modnie ubraną w sukienkę kobietę. Lewą dłoń ostentacyjnie oparła na biodrze, prawą zaś wsparła na trzonku łopaty. Jest silna, pewna siebie, naturalna. Podwinięte rękawy jej roboczego stroju ukazują muskularne przedramiona, wyrobione podczas ciężkiej pracy. Stojący obok niej mężczyzna, podobnie jak i ona, też jest ubrany w roboczy kombinezon, stoi trzymając trzonek łopaty. Oboje są silni, zdrowi, opaleni, gotowi do pracy. Ich wizytówką nie są zachodnie ubrania czy modne dodatki, lecz narzędzia pracy. W tle widoczne są symboliczne efekty postaw tych osób. Za kobietą po prawej straszą gruzy i zniszczenia, za parą robotników wznosi się świeżo wybudowany, kilkupiętrowy gmach z rzędami okien oddzielonych prostymi podziałami konstrukcyjnymi (typowy przykład budynku realizmu socjalistycznego). Co  gorsza, nawet pogoda na obrazie jest nieobojętna. Błękitnemu niebu po lewej stronie dzieła zdają się zagrażać ciemne chmury nadciągające znad ruin po jego prawej stronie. W Polsce realistyczną formę kojarzono często z kapizmem, polską odmianą koloryzmu. Według Ewy Franus, płótno przedstawia "dwa wcielenia kobiecości przechodzące kolejne etapy cielesnego i duchowego przeobrażenia". Przewodnikiem w tym przeobrażeniu jest mężczyzna. Jak podkreśla Ewa Toniak, "ideologicznie słusznym i pożądanym wizerunkiem kobiety uczyniono androgyniczną, o muskularnym, oderotyzowanym ciele robotnicę". "Obiekt pożądania zostaje ostatecznie przerobiony w figurę retoryczną nowego ideologicznego ładu”, dokańcza wypowiedź poprzedniczki, Ewa Franus. [5] 

Dwie Mężatki[6] [7]1949r. Andrzej Wróblewski
A. Wróblewski, Dwie mężatki. Olej  na płótnie, (1949), 113x90cm, Muzeum Sztuki , Łódź

Na obrazie Andrzeja Wróblewskiego z roku 1949, zatytułowanym Dwie mężatki, widzimy znowu dwa typy kobiet. Jedna dobra, czyli zdrowa w sensie moralnym, druga zła i zdegenerowana. Ta pierwsza to dobra przykładna matka – na dowód dobrego charakteru na rękach trzyma dziecko, druga tzn. ta zła, na rękach trzyma kanapowego pieska. Matka Polka skromnie ubrana, z lekką nadwagą, włosami ułożonymi z przedziałkiem i zaczesanymi do tyłu w kok, o opalonej śniadej twarzy, w zielonej prostej sukience z białym kołnierzem i brakiem nawet śladu makijażu na twarzy. Druga  szczupła, elegancko ubrana w modną, żółtą bluzeczkę i szarą spódniczkę, włosy ma krótkie, modnie uczesane. Ma bardzo jasną karnację skóry, co wg ówczesnej ideologii świadczy raczej o trwającej chorobie, a nie o dobrym zdrowiu. Niebieski kołnierz jej stroju jest tego samego koloru co kokarda zawieszona na szyi pieska. Malarz wierzył w misję sztuki w wydaniu ideowym i propagandowym . Oto zestawienie dwóch pań: dobra i zła, pożyteczna i pasożyt, krzepka i słaba. Przeciwstawienie ciała szczupłego, ciału rozwiniętemu, jest tak samo dosadnie zaakcentowane na obrazach Wróblewskiego jak i u Fangora.



[1] K. Śliwińska, Socrealizm w PRL i NRD, Wydaw. Poznańskie 2006.
[2] Socrealizm. [online]. [Dostęp: 27 lutego 2013]. Dostępny w Internecie :   <http://pl.wikipedia. org/wiki/ Socrealizm>
[3] W. Fangor. Postaci. Olej  na płótnie, (1950), 100x125cm,  Muzeum Sztuki, Łódź
[4] W. Fangor, Postaci.[il] [online]. [Dostęp: 27 lutego 2013]. Dostępny w Internecie :   http:<//www.culture.pl/baza-sztuki-pelna-tresc/-/eo_event_asset_publisher/eAN5/content/wojciech-fangor-postaci>
[5]  K. Sienkiewicz. Wojciech Fangor- Postaci. [online]. [Dostęp: 27 lutego 2013]. Dostępny w Internecie :   http:<//www.culture.pl/baza-sztuki-pelna-tresc/-/eo_event_asset_publisher/eAN5/content/wojciech-fangor-postaci>
[6] A. Wróblewski, Dwie mężatki. Olej  na płótnie, (1949), 113x90cm, Muzeum Sztuki , Łódź
[7] A. Wróblewski, Dwie mężatki. [il] [online]. [Dostęp: 27 lutego 2013]. Dostępny w Internecie :   <http:// independent. pl/wroblewski_andrzej>


1 komentarz: