Modernizm (ang. modern art.) – określa się jako
ogół
tendencji nowatorskich w literaturze i sztuce końca XIX wieku. Nowoczesna sztuka, związana z Impresjonizmem, Konceptualizmem i przede wszystkim negacją pozytywistycznych założeń filozofii i estetyki. Termin modern art. w miarę ugruntowanej formie, użył jako
pierwszy Joris-Karl Huysman w 1883 roku. Na gruncie polskim wiąże się z wydaniem w 1891 roku “Poezji” Kazimierza Przerwy-Tetmajera - datę tę uznaje się za początek epoki,
która trwa do 1918 roku, czyli do odzyskania przez Polskę niepodległości.
Początkowa faza cechowała się indywidualistycznym buntem, dążeniem do
oryginalności i krytycznym nastawieniem do poprzednich epok, a więc sprzeciwem
wobec tradycji. W tym kryzysie
antypozytywistycznym nauka straciła swoją wysoką pozycję, bowiem zaczęto
wątpić w możliwość znalezienia
obiektywnych naukowych odpowiedzi na wiele pytań o charakterze egzystencjalnym. [1] [2]
W Polsce nazwę epoki
Młoda Polska, zaczerpnięto z ukazującego się w 1898 r. w krakowskim
"Życiu" cyklu artykułów Artura Górskiego, zatytułowanych "Młoda
Polska". Inne nazwy określające charakter tej epoki to: Neoromantyzm, Modernizm, Dekadentyzm, Symbolizm. Metodą badania świata była intuicja,
natomiast sposobem wyrażania treści - symbol. Królowała schyłkowość, poczucie
końca wieku i kruchości ludzkiego życia, a ponadto panowała wszechpotęga prawa
przemijania. Wśród tematów literatury i sztuki tego okresu znalazły się: śmierć,
szatan, koniec wieku, oraz wyobcowany poeta-artysta. W Polsce obecny był także
mit powstań i wznowienie romantycznego dziedzictwa oraz pogarda dla
mieszczańskiego stylu życia. Swoje korzenie ideowe Młoda Polska czerpała z dorobku
twórczego Artura Schopenhauera i Fryderyka Nietsche. Ten pierwszy twierdził, iż
motorem działań ludzkich są nierozgarnięte zmysły ludzkie, bowiem zbyt wysokie
cele i zadania sobie stawiają, których nie da się osiągnąć, toteż należy się wyzbyć
pożądań i wszelkich potrzeb, bo one są przyczyną tych niepotrzebnych poczynań
ludzkich. Natomiast Fryderyk Nietsche twierdził wręcz odwrotnie co Artur
Schopenhauer. Uznał, że z życia należy maksymalnie korzystać. Chociaż bardziej
wsławił się teorią rasy panów i podludzi.[3]
Ideał kobiecej urody na podstawie twórczości wybranych malarzy
Młodej Polski
Młoda Polska to epoka poezji i dramatu. Kobieta piękna tego okresu to
kobieta zwykle ubrana w czerń, bladolica, rudowłosa i oczytana. Taką jest
doskonale wyedukowana Rachela z Wesela Stanisława Wyspiańskiego.[4] Potrafi
prowadzić inteligentne rozmowy, flirtować. Rozmiłowana jest w poezji, sztuce i przepychu, świadoma tego
co się dzieje wokół niej.
Kazimierz Przerwa-Tetmajer w 1894 roku w
serii drugiej Poezji, w wierszu
zatytułowanym Virgini Intactae[5] - delikatnie ukazał czytelnikowi jak
wyglądała idealna kobieta Młodej Polski. Miała białą miękką skórę, ciało
królewskie, była smukła, zgrabna, o długich włosach, pięknie się wysławiała.
Malarstwo Młodej Polski doskonale przedstawia panujący ideał urody
kobiecej tej epoki. Na przykładzie kilku wybranych przeze mnie obrazów ukażę, co
powodowało, że kobieta stawała się ideałem, wzorem do naśladowania. Piękne
kobiety malowała Anna Bilińska-Bohdanowicz, Teodor Axentowicz, Edward Minch, John Singer Sargenta.
Kobieta ze słowikiem [6] [7] 1892 r. Anna
Bilińska-Bohdanowicz
A. Bilińska-Bohdanowicz, Kobieta ze słowikiem, pastel na kartonie, (1892), 45,5x36,8cm. Zbiory nieznane
Typowym rzeczywistym przykładem epoki jest owiana już legendą - piękna Dagny Juel-Przybyszewska. To wykształcona, wyemancypowana, przyjezdna
piękność Młodej Polski, kobieta fatalna, prawdziwy wamp. Zawsze spowita w
czerń, chodząca alegoria demonizmu i tajemniczości, z papierosem w ręku, o
płomiennorudych włosach, fenomenalnie wpisująca się w klimat i styl tej
dekadenckiej epoki. Szczupła, zgrabna, o magicznym spojrzeniu norweskich
fiordów. W tych niebiesko-fiołkowych
oczach, można dostrzec było figlarne iskierki. Wyjątkowo inteligentna, wyrafinowana, osobliwa i ambitna, działała na wyobraźnię każdego, do
kogo los się uśmiechnął, by ją spotkać na swej drodze i zamienić z nią parę
słów. Imponowała mężczyznom niewyparzonym językiem, dzikością, całonocnym
włóczeniem się po knajpach, a także odwagą, czupurnością, swobodą w kontaktach
z płcią odmienną. Lubiła flirtować, miewała masę romansów, jednak nigdy nie
trwały one za długo. Potrafiła rozkochać w sobie i zostawić nieszczęsnego
mężczyznę. Zdaniem Boya-Żeleńskiego może być odpowiedzialna za samobójstwo
najzdolniejszego polskiego dekadenta Stanisława Koraba-Brzozowskiego. August
Strindberg określał ją jako demoniczną niszczycielką, jako odrzucony wielbiciel
znienawidził ją, a przy okazji i inne kobiety. Edvard Munch kochał się w niej
platonicznie całe życie, obsesyjnie ją malował, czerpiąc natchnienie z przyjaźni z nią, rzeźbił ją Vigeland. Wielka miłość dopadła
Dagny dopiero pod postacią osławionego modernistycznego pisarza polskiego,
Stanisława Przybyszewskiego, który dla niej rzucił swoją pierwszą żonę Martę Foerder, przez którego, ta nieszczęsna
kobieta popełniła samobójstwo. Dagny była muzą i natchnieniem największych
twórców swojej epoki, dominowała swoją inteligencją i wielką urodą wśród
artystów bohemy bawiących się w berlińskiej gospodzie/winiarni pod „Czarnym
prosiakiem”. Gdziekolwiek się tylko pojawiła, nikt nie mógł pozostać bierny na
jej urok. Zginęła w wieku około trzydziestu kilku lat od strzału zakochanego w
niej Władysława Emeryka.[8] [9]
Dagny Juel Przybyszewska[10] [11]1893 r. Edward Minch
(Ekspresjonizm)
E. Minch, Portret Dagny Juel-Przybyszewskiej. Olej na płotnie, (1893), 148.5x99.5cm, The Munch Museum, Oslo
Teodor
Axentowicz - jak pisał jeden z krytyków Stefan Popowski w 1930roku - „(…) był i jest
malarzem kobiecości (…) dominującym akcentem w niewieścich głowach i główkach
jest wyraz. Głowy te są piękne, bardzo piękne, jak bywa wśród kobiet
rzeczywistych (…)
Portret kobiety 1898r. [12] [13] Teodor Axentowicz
T. Axentowicz, Portret kobiety. Pastel na papierze, (1901) 38x29cm, Własność prywatna
Cudna [14] [15] 1910r.
Teodor Axentowicz
T. Axentowicz, Cudna. pastel na papierze (1910), 63 x 47,5cm, Własność Prywatna
Subtelne twarze wielkich dam, jak i świeże liczka wiejskich dziewczyn, figlarne buzie gryzetek
miejskich klasyczne twarze
posagowych piękności”[16].
Portret księżnej Daisy von Pless 1912/3r.[17] [18] John Singer Sargenta
J. S. Sargenta. Portret księżnej Daisy von Pless. węgiel na papierze, (1913), 60,5x48cm, Narodowa Galeria Portretu, Londyn
Księżna Maria Teresa Oliwia Hochberg von Pless, nazywana Disy - portretowana była przez wielu znakomitych artystów z przełomu wieków, a ważne
osobistości epoki opisywały jej zjawiskową urodę w licznych memuarach. Markiza Curzon, małżonka wicekróla Indii, mówiła
o Disy, że jest to „sen o pięknie”, dodając, przy tym, że nie było jej
dane spotkać do tej pory osoby o takiej „gracji, godności i doskonałej
postawie”. Książę Teck oświadczał, że Muriel Beckett i księżna Daisy
Pszczyńska to „dwie najpiękniejsze kobiety w Europie”. Kanclerz von Bulow zachwycał się Daisy
pisząc o niej w swych poczytnych pamiętnikach następująco: „księżna pszczyńska
jest jedną z najbardziej oszałamiających kobiet, jakie w życiu spotkałem,
typowa piękność angielska, wysoka ze wspaniałą figurą, piękną cerą, czystą,
biała skórą, ze wspaniałymi zębami – zachwycającej urody”.[19]
[1] Modernizm [online]. [Dostęp:
02 marca 2013]. Dostępny w Internecie :
< http://mloda-polska.klp.pl/a-8451. html>
[2] Modernizm. [online].
[Dostęp: 02 marca 2013]. Dostępny w Internecie :
<http://pl.wikipedia.org/wiki/ Modernizm_%28sztuka%29>
[3] Język polski
encyklopedia w tabelach, Red. Witold Mizerski, Wydawnictwo Adamantan, Warszawa
2000. [online].
[Dostęp: 03 marca 2013]. Dostępny w
Internecie :
<http://portalwiedzy.onet.pl/ 130135,,,, okresy_ literackie_ mloda _ polska_modernizm,haslo.html>
[4] Wesele. [online].
[Dostęp: 03 marca 2013]. Dostępny w Internecie :
<http://wolnelektury.pl/katalog/lektura/ wesele.html>
[5] K. Przerwa-Tetmajer. Poezje. [online]. [Dostęp: 03 marca 2013]. Dostępny w Internecie :
<http://literat.ug. edu.pl/tetmajer/index.htm>
[6] A. Bilińska-Bohdanowicz, Kobieta ze słowikiem, pastel
na kartonie, (1892), 45,5x36,8cm. Zbiory nieznane
[7] A. Bilińska- Bohdanowicz, Kobieta ze słowikiem. [il.] [online]. [Dostęp: 06 kwietnia 2013]. Dostępny w Internecie
: http:<//www.pinakoteka.zascianek.pl/Bilinska/Index.htm>
[8] E. K. Kossak. Dagny Przybyszewska. [online]. [Dostęp: 25 luty 2013]. Dostępny w Internecie
: < http://
recenzentka.blox.pl/2010/06/Ewa-K-Kossak-Dagny-Przybyszewska.html>
[9] A. M. Urbańska. Kobiety Boya [1]–Dagny Przybyszewska. [online]. [Dostęp: 25 luty 2013]. Dostępny w Internecie
:
<http://zielonowglowie.blogspot.com/2012/04/kobiety-boya-1.html>
[10] E. Minch, Portret Dagny Juel-Przybyszewskiej. Olej na
płotnie, (1893), 148.5x99.5cm, The Munch Museum, Oslo
[11] E. Minch, Portret Dagny Juel-Przybyszewskiej. [il.] [online]. [Dostęp: 25 luty
2013]. Dostępny w Internecie : http:<//www.wikipaintings.org/en/edvard-munch/dagny-juel-przybyszewska-1893>
[12] T. Axentowicz, Portret kobiety. Pastel na papierze,
(1901) 38x29cm, Własność prywatna
[13] T. Axentowicz, Portret kobiety. [il.] [online]. [Dostęp: 22 luty 2013]. Dostępny w Internecie
: http:<//www. pinakoteka.
zascianek.pl/Axentowicz/Index.htm>
[14] T. Axentowicz, Cudna. pastel na papierze (1910), 63 x
47,5cm, Własność Prywatna
[15] T. Axentowicz, Cudna. [il.] [online].
[Dostęp:04 marca 2013]. Dostępny w Internecie : <http://artyzm.com/ obraz. php? id=12173>
[16] J. K. Ostrowski. Mistrzowie malarstwa Polskiego. Kraków.
Wydawnictwo Ryszard Kłuszczyński. 1996,s.146.
[17] J. S. Sargenta. Portret księżnej Daisy von Pless. [il.] [online]. [Dostęp: 03 marca 2013]. Dostępny w Internecie
:
<http://daisypless.wordpress.com/tag/ksiezna-daisy-von-pless/>
[18] J. S. Sargenta. Portret księżnej Daisy von Pless.
węgiel na papierze, (1913), 60,5x48cm, Narodowa Galeria Portretu, Londyn
[19] Daisy w portrecie zaklęta. [online]. [Dostęp: 21 marca 2013]. Dostępny w Internecie
:<http:// daisyvonpless.wordpress.com/page/5/>
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz