Secesja – styl w sztuce europejskiej,
zaliczany w ramy Modernizmu. Istotą Secesji było dążenie do stylowej jedności
sztuki, dzięki łączeniu działań w różnych jej dziedzinach. Charakterystycznymi cechami Secesji są: płynne linie, często abstrakcyjna ornamentacja o wzorach
roślinnych, inspirowana sztuką japońską, nieskrępowane zasadami układy kompozycyjne,
brak symetrii, płaszczyznowość, linearyzm, a także pastelowa kolorystyka. Kształtowanie się secesji to lata 80-te XX wieku do apogeum
popularności, czyli do roku 1900 – do Wystawy światowej w Paryżu.[1]
Ideał kobiecej urody na podstawie
twórczości wybranych malarzy Secesji
Mistrzem malarskim francuskiej Secesji był Henri
Toulouse-Lautrec. W stylu Art Nouvea w Czechach tworzył swe
dzieła słynny Alfons Mucha, w Austrii
Gustaw Klimt, w Polsce zaś malował Józef Mehoffer, Stanisław Wyspiański, Wilhelm
Kotarbiński. Właśnie na kilku pracach z w/w
artystów chciałabym ukazać secesyjny ideał urody kobiecej. Przełom wieków XIX i XX to czas prawdziwej nowoczesnej
stylizacji. Modna kobieca fryzura to przede wszystkim długie, rozwiane włosy,
najlepiej w kolorze rudym i lekko falowane. Kobieta jest wiotka, gibka, delikatna i zamyślona. W
dziełach malarzy secesyjnych spotyka się właśnie takie znamienne postacie
kobiet. Najczęściej przedstawiana jest w momencie
zadumy, a wręcz nostalgii, czym nieco przypomina kobietę z obrazów Prerafaelitów. Kobiety z obrazów malarzy secesyjnych były porównywalne do wijących się pędów roślinnych, przez co dawały sprzyjającą okoliczność do tworzenia
krzywolinijnych, abstrakcyjnych układów artystycznych. Pozując do obrazów
przybierały często pozy omdlewające, jakby pełne miłosnej nostalgii,
przywodziły erotyczno-uczuciowe skojarzenia.[2] W
klimacie delikatnej Secesji tworzył Klimt. Jedno z jego dzieł o mitologicznej
tematyce przedstawia rudowłosą i nagą Danae, zwiniętą w kłębek i przeżywającą
rozkosz w momencie, gdy spada na nią zapładniający złoty deszcz. Piękna twarz
kobiety, rude (jakże modny wówczas kolor), kręcone i długie włosy, biała skóra
z lekkim rumieńcem na twarzy, mocno zarysowane czarne brwi, czerwone pełne
usta, delikatne dłonie – to cechy charakterystyczne pięknej kobiety Secesji.
Danae [3][4] 1907-1908 r. Gustaw
Klimt
G. Klimt, Danae. Olej na płótnie, (1907-1908), 77x83cm, Galeria Wurthle, Vienna, Austria
Portret Ireny Solskiej [5][6] ok. 1901 r. Józef
Mehoffer
J. Mehoffer Portret Ireny Solskiej. Pastel na tekturze, (ok. 1901), 56x43cm, Własność prywatna
Aktorka Irena
Solska była urodziwą kobietą, więc malarz nie musiał się natrudzić, by wydobyć
jej urok i wdzięk. Melancholia, zamyślenie tej jakże zmysłowej chwili
uchwyconej przez artystę, ukazuje prawdziwe piękno kobiecej natury, a jej rude,
długie i falowane włosy – dopełniają całości. Widzowi każą jedynie domyśleć się, iż kobieta była jedną z
piękności secesyjnej Młodej Polski.
W. Kotarbiński . Portrait of Young Womanan. Olej na płótnie, 66x50cm, Zbiory nieznane
[1] Secesja. [online].
[Dostęp: 03 marca 2013]. Dostępny w Internecie : http://mnp-kreatywni.blogspot.com/
2012/11/grafika-warsztatowa.html
[2]K. Szymaszek. Wiedza i
edukacja. Encyklopedia Epistema. Secesja.[online]. [Dostęp: 02 marca 2013]. Dostępny w Internecie :
<http://wiedzaiedukacja.eu/archives/1807>
[3] G. Klimt, Danae. Olej na płótnie, (1907-1908), 77x83cm, Galeria
Wurthle, Vienna, Austria
[4] G. Klimt, Danae. [il.] [online]. [Dostęp:
03 marca 2013]. Dostępny w Internecie :
http:<//www.wikipaintings. org/en/ gustav-klimt#supersized-featured-191470>
[5] J. Mehoffer Portret Ireny Solskiej. Pastel na tekturze, (ok. 1901), 56x43cm, Własność
prywatna
[6] J. Mehoffer Portret Ireny Solskiej. [il.] [online]. [Dostęp: 25 luty 2013]. Dostępny w Internecie
: <http:// artyzm. com/ obraz.php?id=7809>
[7] W. Kotarbiński . Portrait of Young Womanan. Olej na płótnie, 66x50cm, Zbiory nieznane
[8] W. Kotarbiński . Portrait of Young Womanan. [il.] [online]. [Dostęp: 22 luty 2013]. Dostępny w Internecie :
http:<//www.wikipaintings.org/en/search/E.%20de%20Blass.%20Portrait%20of%20a%20Young%20Woman/1#supersized-search-281746>
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz