OŚWIECENIE 1740-1822r.
Sapere aude! Miej odwagę posługiwać się swym własnym rozumem (…) – tak oto
brzmi hasło Oświecenia.”[1] Przyjmuje
się, że czas trwania Oświecenia w
Polsce obejmuje rok 1740- właśnie wtedy
powstaje Collegium Nobilium, zaś rok 1822 to równie ważne wydarzenie a
mianowicie wydanie pierwszego tomu Poezji Mickiewicza.
Wyróżnia się trzy podokresy Oświecenia w naszym kraju:
1) do końca
panowania Augusta III (nurt oświeceniowy pojawia się na tle kultury sarmackiej)
2) okres stanisławowski (panowanie Stanisława Augusta Poniatowskiego czyli 1764–95)
3) okres postanisławowski (po III rozbiorze Polski 1795r)[2]
2) okres stanisławowski (panowanie Stanisława Augusta Poniatowskiego czyli 1764–95)
3) okres postanisławowski (po III rozbiorze Polski 1795r)[2]
Oświecenie to epoka w dziejach kultury Europy określana jako "wiek rozumu" lub "wiek
filozofów". Ludzie w tym czasie bardziej cenili sobie wszystko to, co dało
się ogarnąć rozumem i intelektem
(empiryzm) niż uczuciem, emocjami lub wiarą. Powrócono do wzorców klasycznych w
wielu dziedzinach. Wśród nowinek wyznaniowych znalazły się deizm i ateizm-
możemy tu zaobserwować zmniejszającą się rangę Kościoła. W wielu krajach Europy
jak i w Polsce doszło do sekularyzacji (zeświecczenia), czego znakomitym
przykładem jest w 1789 – sekularyzacja majątków biskupstwa krakowskiego na
rzecz państwa. Idee oświecenia doprowadziły do ustanowienia Praw
Człowieka a w Polsce do powstania Konstytucji 3 maja. [3]
Ideał kobiecej urody na podstawie
twórczości wybranych malarzy Oświecenia
Jak w każdej epoce tak i w epoce Oświecenia tworzyli artyści. Malarze czasów Stanisława Augusta, podobnie jak inni
artyści tego okresu i reprezentowana
przez nich sztuka, przeobrażała się ze stylu barokowo-rokokowego w
stronę klasycyzmu. Nurt klasycyzmu, nawiązywał w
formie i treści do antyku, przez długi czas współistniejąc z rokokiem, barokiem, a potem z sentymentalizmem.[4] Tomasz
Kajetan Węgierski, polski poeta Oświecenia, napisał wiele utworów. Ja
chciałabym wspomnieć tylko o dwóch, ale jakże ważnych, bowiem w utworze pt. Spędzenie
czasu[5]
oraz pt. Żona – Sen[6]
wybornie opisuje modę epoki Oświecenia, zachowanie kobiet i ich urok oraz
piękny wygląd.
Spędzenie
czasu -Tomasz Kajetan Węgierski fragmenty(…)
|
|
Wolę ja patrzeć na rozwódki
młode,
Co się z chłopcami bawią po kryjomu, Co przez swój rozwód weszli tylko w modę, Niźli źle bajać o nich lada komu.
Wolę ja patrzeć na
dziewcząt orszaki
I trawić z nimi posępne wieczory, Słuchać, jak to tam i kontusz, i fraki Są ukształcone różnymi pozory. Jak to tam pełno wykwintnej młodzieży, Jak to Eliza na bal się wybiera, Ten zrzuci trzewik, a tamten przymierzy, Ten jej za wielki, a tamten uwiera. To weźmie szlafrok, to lewitkę włoży, To się w podwłośnik znowu przeistoczy, To zamaskować zupełnie się sroży, To na polonez obraca swe oczy. To białą weźmie spódnicę z frędzlami, Niebieską zrzuci, to różową dają,
To haftowany dezabil z
muszkami,
To: «w tym nie byłam», to: «w tym mnie poznają». |
To czarny bierze kapelusz
na głowę,
To go upina kwiateczki różnymi, To kwiatki zrzuci, bufy da gazowe, To á' la Malbrug z brzegami czarnymi. To weźmie czepiec, to dormez pod brodę, To toczek z wstążek klejonych pleciony, To marmurata, że świeżo na modę Z Paryża pocztą został przywieziony. Na wasze, młodzi, złudzenie, na wasze, Nie powiem, jak się piękna płeć gotuje, Jak wstążką głowę z niechcenia przepasze, Jak włos misternie trefi i pudruje. Jak się sznurówką krępuje i dręczy, Jak swe w zwierciadłach ruszenie układa, Jak się do siebie przymila i wdzięczy, Jak sobie mówi, sobie odpowiada.(…) |
Tomasz Kajetan
Węgierski Żona. — Sen.
|
|
Patrzno, czym się
nieodmienił?
Dzisiem się przez sen ożenił. Ach! bracie jaka wygoda, W pierwszych nocach żona młoda!
Pomyśl sobie tylko proszę,
I przez jakieś sentymentaJakie mogą być roskosze? Aż mi jeszcze idzie ślina; W piętnastu leciech dziewczyna, Na twarzy z różą lilia, Gembusia à la Davia. Oczy duże, żywe, czarne, Miłe, lubieżne, figlarne; Usta świeże, ząbki czyste, Piersi twarde i toczyste, Rączka pulchna, nóżka mała, Wszędzie równa piękność ciała. Patrz wnetem się jej uchwycił I pókim się nienasycił, Starałem się robić dziwy, Nigdy syty, zawsze chciwy. Osobliwszą jakąś mocą, Dzień był u mnie nawet nocą, A choć w najdłuższej ciemnocie, Niezbywało na ochocie. Lecz z czasem ustały siły, Te igraszki się sprzykrzyły: Żona była jeszcze młoda, W samym kwiecie jej uroda: Tłum się gachów o nią kręci Gdy ja nie mam do niej chęci. Odpowiem, rzekłem, przed Bogiem, Jeźli ją puszczę odłogiem, Dam zakopać jej talenta.
Nie jestem z siebie bogaty,
Będę z niej ciągnął intraty; Żaden ubóstwem nie tyje, Każdy z tego co ma, żyje. Skorom się pozbył zazdrości, Aż tu zaraz miałem gości; Przybywali w mój dom różni, Czuli, fircyki i możni. |
Żona z każdym była
grzecznie,
Starzy wzdychali serdecznie, Fircyki mi się chlubili, A bogaci zaś płacili.
Sprzyjało szczęście
łaskawe,
Miałem dusie, i zabawę: Ani mi zmieszały szyków, Żarty drwiarzów, złość języków: Zawszem na to mówił: przecie Trzeba coś znaczyć na świecie. Ach! jak błądzą lata młode! Do czasu dzban nosi wodę, To wszystko z czasem ustawa. Przyszła ospa niełaskawa, Groźnej jej zlękły się ręki Śmiechy, umizgi i wdzięki Uciekły, za niemi w ślaki Wyniósł się też jaki taki. Dali nam na miejsce swoje Gniewy, zwady, niepokoje. Poszły z wiatrem wszystkie zbiory, Dary, grzeczności, honory.
Lecz moja kochana żona
Pańsko żyć przyzwyczajona, Wkrótce zjadła swoje grosze I mnie skubała potrosze. Obu nas czekała nędza: Szedłem czym prędzej do księdza. «Mój ty Wielebny Prałacie, «Tuszę że mi rozwód dacie. «Oto mam przyczyny słuszne «Jak cielesne, tak i duszne. — Pojmuję, rzekł: twoje żądze, Ale masz-że ty pieniądze? Trzeba mi zapłacić wprzódy, Niedają się tak rozwody. — «Niech się Prałat upamięta! «Oto są impedimenta.» — To są tylko wszystko drwiny, Bez dusiów nie ma przyczyny. — Jam prawił morał z mej strony, Lecz on był nieporuszony, Z gniewem prośby me odrzucił; Jam się tym czasem ocucił |
Katarzyna Maria była jedną z piękniejszych londyńskich kurtyzan. Była znana nie tylko z olśniewającej urody, ale także z celnego dowcipu, zamiłowania do jeździectwa, stała się muzą i natchnieniem dla wielu artystów malarzy tego okresu.
Kitty Fisher [7] [8]1763-1764r. Sir Joshua Reynolds
J. Reynolds. Kitty Fisher. Olej
na płótnie, (1763-64), 99x77,5cm,
Trustees of the Bowood Collection, Bowood House, Wiltshire, UK
[1] I. Kant. Wikicytaty. [online]. [Dostęp: 17 luty 2013]. Dostępny w Internecie :
<http://pl.wikiquote. org/ wiki/ Immanuel_Kant>
[2] Język polski
encyklopedia w tabelach, Red. Witold Mizerski, Wydawnictwo Adamantan, Warszawa
2000. [online].
[Dostęp:11 luty 2013]. Dostępny w
Internecie :<http://portalwiedzy.onet.pl/130132,,,,okresy_ literackie_ oswiecenie,haslo.
html>
[3] Oświecenie w Polsce. [online]. [Dostęp: 09 luty 2013]. Dostępny w Internecie :
<http://pl.wikipedia. org/ wiki/O%C5%9Bwiecenie_w_Polsce>
[4] Język polski
encyklopedia w tabelach, Red. Witold Mizerski, Wydawnictwo Adamantan, Warszawa
2000. [online].
[Dostęp: 11 luty 2013]. Dostępny w
Internecie : <http://portalwiedzy.onet.pl/130132,,,,okresy_ literackie_ oswiecenie
,haslo.html>
[5] T. K.
Węgierski. Spędzenie czasu.
[online]. [Dostęp: 17 luty 2013]. Dostępny w Internecie : http://pl.
wikisource .org/wiki/Sp%C4%99dzenie_czasu
[6] T. K.
Węgierski. Żona-Sen. Wydaw. Jan Nep. Bobrowicz, 1837. Lipsk. [online]. [Dostęp: 17 luty 2013].
Dostępny w Internecie : <http://pl.wikisource.org/wiki/Poezye_Tomasza_Kajetana_W%C4%99gierskiego
/% C5% BBona. _% E2% 80%93_Sen>
[7] J. Reynolds. Kitty Fisher. Olej na płótnie, (1763-64), 99x77,5cm, Trustees of the
Bowood Collection, Bowood House, Wiltshire,
UK
[8] J. Reynolds. Kitty Fisher. [il.] [online]. [Dostęp: 06 kwietnia 2013]. Dostępny w Internecie : http:<//www.abcgallery.
com/R/reynolds/reynolds101.html>
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz