niedziela, 29 czerwca 2014

Ideał kobiecej urody w poszczególnych epokach - OŚWIECENIE 1740-1822r.

OŚWIECENIE 1740-1822r.

Sapere aude! Miej odwagę posługiwać się swym własnym rozumem (…) – tak oto brzmi hasło Oświecenia.”[1] Przyjmuje się, że czas trwania Oświecenia w Polsce obejmuje rok 1740- właśnie wtedy powstaje Collegium Nobilium, zaś rok 1822 to równie ważne wydarzenie a mianowicie wydanie pierwszego tomu Poezji Mickiewicza.
 Wyróżnia  się trzy podokresy Oświecenia  w naszym kraju:
1) do końca panowania Augusta III (nurt oświeceniowy pojawia się na tle kultury sarmackiej)
2) okres stanisławowski (panowanie Stanisława Augusta Poniatowskiego czyli 1764–95)
3) okres postanisławowski (po III rozbiorze Polski 1795r)[2]
  Oświecenie to  epoka w dziejach kultury Europy określana  jako "wiek rozumu" lub "wiek filozofów". Ludzie w tym czasie bardziej cenili sobie wszystko to, co dało się ogarnąć  rozumem i intelektem (empiryzm) niż uczuciem, emocjami lub wiarą. Powrócono do wzorców klasycznych w wielu dziedzinach. Wśród nowinek  wyznaniowych znalazły się deizm i ateizm- możemy tu zaobserwować zmniejszającą się rangę Kościoła. W wielu krajach Europy jak i w Polsce doszło do sekularyzacji (zeświecczenia), czego znakomitym przykładem jest w 1789 – sekularyzacja majątków biskupstwa krakowskiego na rzecz państwa.  Idee  oświecenia doprowadziły do ustanowienia Praw Człowieka a w Polsce do powstania Konstytucji 3 maja. [3]


Ideał kobiecej urody na podstawie twórczości wybranych malarzy Oświecenia


Jak w każdej epoce tak i w epoce Oświecenia tworzyli artyści. Malarze czasów Stanisława Augusta, podobnie jak inni artyści tego okresu i reprezentowana  przez nich sztuka, przeobrażała się ze stylu barokowo-rokokowego w stronę klasycyzmu.  Nurt  klasycyzmu, nawiązywał w formie i treści do antyku, przez długi czas współistniejąc z rokokiem,  barokiem, a potem z sentymentalizmem.[4] Tomasz Kajetan Węgierski, polski poeta Oświecenia, napisał wiele utworów. Ja chciałabym wspomnieć tylko o dwóch, ale jakże ważnych, bowiem w utworze pt. Spędzenie czasu[5] oraz pt. Żona – Sen[6] wybornie opisuje modę epoki Oświecenia, zachowanie kobiet i ich urok oraz piękny wygląd.

Spędzenie czasu  -Tomasz Kajetan Węgierski fragmenty(…)

Wolę ja patrzeć na rozwódki młode,
Co się z chłopcami bawią po kryjomu,
Co przez swój rozwód weszli tylko w modę,
Niźli źle bajać o nich lada komu.

Wolę ja patrzeć na dziewcząt orszaki
I trawić z nimi posępne wieczory,
Słuchać, jak to tam i kontusz, i fraki
Są ukształcone różnymi pozory.

Jak to tam pełno wykwintnej młodzieży,
Jak to Eliza na bal się wybiera,
Ten zrzuci trzewik, a tamten przymierzy,
Ten jej za wielki, a tamten uwiera.

To weźmie szlafrok, to lewitkę włoży,
To się w podwłośnik znowu przeistoczy,
To zamaskować zupełnie się sroży,
To na polonez obraca swe oczy.

To białą weźmie spódnicę z frędzlami,
Niebieską zrzuci, to różową dają,
To haftowany dezabil z muszkami,
To: «w tym nie byłam», to: «w tym mnie poznają».
To czarny bierze kapelusz na głowę,
To go upina kwiateczki różnymi,
To kwiatki zrzuci, bufy da gazowe,
To á' la Malbrug z brzegami czarnymi.

To weźmie czepiec, to dormez pod brodę,
To toczek z wstążek klejonych pleciony,
To marmurata, że świeżo na modę
Z Paryża pocztą został przywieziony.

Na wasze, młodzi, złudzenie, na wasze,
Nie powiem, jak się piękna płeć gotuje,
Jak wstążką głowę z niechcenia przepasze,
Jak włos misternie trefi i pudruje.

Jak się sznurówką krępuje i dręczy,
Jak swe w zwierciadłach ruszenie układa,
Jak się do siebie przymila i wdzięczy,
Jak sobie mówi, sobie odpowiada.(…)



Tomasz Kajetan Węgierski Żona. — Sen.

Patrzno, czym się nieodmienił?
Dzisiem się przez sen ożenił.
Ach! bracie jaka wygoda,
W pierwszych nocach żona młoda!
Pomyśl sobie tylko proszę,
Jakie mogą być roskosze?
Aż mi jeszcze idzie ślina;
W piętnastu leciech dziewczyna,
Na twarzy z różą lilia,
Gembusia à la Davia.
Oczy duże, żywe, czarne,
Miłe, lubieżne, figlarne;
Usta świeże, ząbki czyste,
Piersi twarde i toczyste,
Rączka pulchna, nóżka mała,
Wszędzie równa piękność ciała.
Patrz wnetem się jej uchwycił
I pókim się nienasycił,
Starałem się robić dziwy,
Nigdy syty, zawsze chciwy.
Osobliwszą jakąś mocą,
Dzień był u mnie nawet nocą,
A choć w najdłuższej ciemnocie,
Niezbywało na ochocie.
Lecz z czasem ustały siły,
Te igraszki się sprzykrzyły:
Żona była jeszcze młoda,
W samym kwiecie jej uroda:
Tłum się gachów o nią kręci
Gdy ja nie mam do niej chęci.
Odpowiem, rzekłem, przed Bogiem,
Jeźli ją puszczę odłogiem,
I przez jakieś sentymenta
Dam zakopać jej talenta.

Nie jestem z siebie bogaty,
Będę z niej ciągnął intraty;
Żaden ubóstwem nie tyje,
Każdy z tego co ma, żyje.
Skorom się pozbył zazdrości,
Aż tu zaraz miałem gości;
Przybywali w mój dom różni,
Czuli, fircyki i możni.
Żona z każdym była grzecznie,
Starzy wzdychali serdecznie,
Fircyki mi się chlubili,
A bogaci zaś płacili.
Sprzyjało szczęście łaskawe,
Miałem dusie, i zabawę:
Ani mi zmieszały szyków,
Żarty drwiarzów, złość języków:
Zawszem na to mówił: przecie
Trzeba coś znaczyć na świecie.
 Ach! jak błądzą lata młode!
Do czasu dzban nosi wodę,
To wszystko z czasem ustawa.
Przyszła ospa niełaskawa,
Groźnej jej zlękły się ręki
Śmiechy, umizgi i wdzięki
Uciekły, za niemi w ślaki
Wyniósł się też jaki taki.
Dali nam na miejsce swoje
Gniewy, zwady, niepokoje.
Poszły z wiatrem wszystkie zbiory,
Dary, grzeczności, honory.
Lecz moja kochana żona
Pańsko żyć przyzwyczajona,
Wkrótce zjadła swoje grosze
I mnie skubała potrosze.
Obu nas czekała nędza:
Szedłem czym prędzej do księdza.
 «Mój ty Wielebny Prałacie,
«Tuszę że mi rozwód dacie.
«Oto mam przyczyny słuszne
«Jak cielesne, tak i duszne.
— Pojmuję, rzekł: twoje żądze,
Ale masz-że ty pieniądze?
Trzeba mi zapłacić wprzódy,
Niedają się tak rozwody. —
 «Niech się Prałat upamięta!
«Oto są impedimenta.» —
 To są tylko wszystko drwiny,
Bez dusiów nie ma przyczyny. —
 Jam prawił morał z mej strony,
Lecz on był nieporuszony,
Z gniewem prośby me odrzucił;
Jam się tym czasem ocucił




Katarzyna Maria była jedną z piękniejszych londyńskich kurtyzan. Była znana nie tylko z olśniewającej urody, ale także z celnego dowcipu, zamiłowania do jeździectwa,  stała się muzą i natchnieniem dla wielu  artystów malarzy tego okresu.




Kitty Fisher [7] [8]1763-1764r. Sir Joshua Reynolds
J. Reynolds. Kitty Fisher. Olej na płótnie, (1763-64), 99x77,5cm, 
Trustees of the Bowood Collection, Bowood House, Wiltshire, UK










[1] I. Kant. Wikicytaty. [online]. [Dostęp: 17 luty 2013]. Dostępny w Internecie : <http://pl.wikiquote. org/ wiki/ Immanuel_Kant>
[2] Język polski encyklopedia w tabelach, Red. Witold Mizerski, Wydawnictwo Adamantan, Warszawa 2000. [online]. [Dostęp:11 luty 2013]. Dostępny w Internecie :<http://portalwiedzy.onet.pl/130132,,,,okresy_ literackie_ oswiecenie,haslo. html>
[3] Oświecenie w Polsce. [online]. [Dostęp: 09 luty 2013]. Dostępny w Internecie : <http://pl.wikipedia. org/ wiki/O%C5%9Bwiecenie_w_Polsce>
[4] Język polski encyklopedia w tabelach, Red. Witold Mizerski, Wydawnictwo Adamantan, Warszawa 2000. [online]. [Dostęp: 11 luty 2013]. Dostępny w Internecie : <http://portalwiedzy.onet.pl/130132,,,,okresy_ literackie_ oswiecenie ,haslo.html>
[5] T. K. Węgierski. Spędzenie czasu. [online]. [Dostęp: 17 luty 2013]. Dostępny w Internecie : http://pl. wikisource .org/wiki/Sp%C4%99dzenie_czasu
[6] T. K. Węgierski. Żona-Sen. Wydaw. Jan Nep. Bobrowicz, 1837. Lipsk. [online]. [Dostęp: 17 luty 2013]. Dostępny w Internecie : <http://pl.wikisource.org/wiki/Poezye_Tomasza_Kajetana_W%C4%99gierskiego /% C5% BBona. _% E2% 80%93_Sen>
[7] J. Reynolds. Kitty Fisher. Olej na płótnie, (1763-64), 99x77,5cm, Trustees of the Bowood Collection, Bowood House, Wiltshire, UK
[8] J. Reynolds. Kitty Fisher. [il.] [online]. [Dostęp: 06 kwietnia 2013]. Dostępny w Internecie :   http:<//www.abcgallery. com/R/reynolds/reynolds101.html>

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz