niedziela, 29 czerwca 2014

Ideał kobiecej urody w poszczególnych epokach - OŚWIECENIE: KLASYCYZM 1750-1800 (1815)r.

Klasycyzm 1750-1800 (1815)r.

Początek wieku XIX  był dla urody Polek bardzo łaskawy, bowiem prawie elaborat na ich cześć napisał H. Heine: "(…)…Gdybym miał pędzel Rafaela, melodie Mozarta, język Calderona, być może udałoby mi się wyczarować w wasze piersi uczucie jakiego doznalibyście, jeśli prawdziwa Polka, z krwi i kości, ta nadwiślańska Afrodyta, zjawiła się przed waszymi łaskawymi oczami. Lecz czymże są barwne plamy rafaelowskiego pędzla wobec tych piękności, które z radością stworzył Pan Bóg i najweselszych snadź chwilach swoich? Czymże są mocartowskie pobrzękiwania wobec słów (...), które wypływają z różnych warg tej słodkiej kobiety? I czym są kalderonowskie gwiazdy na niebie, czym kwiaty na ziemi wobec kobiety polskiej, którą nazywam aniołem ziemskim, mianując na odwrót anioły niebiańskie - Polkami nieba. Tak, mój drogi, kto spojrzał w ich oczy gazele, ten wierzy w niebo (...) choćby nawet był najgorliwszym zwolennikiem barona Holbacha"(…). (Holbach nie wierzył w istnienie  Boga, był pragmatykiem ). [1]
W Polsce Klasycyzm trwał od około 1750 roku do około 1800 roku, przypadł na czasy upadku i rozbiorów. Malarstwo w tym okresie miało za zadanie podtrzymywanie ducha narodowego, było nieco odmienne od dotychczasowego m.in. w sensie techniki malarskiej. Charakteryzowało  się bowiem występowaniem  barwnych plam stosowanych z umiarem, brakiem kontrastów, wygładzaniem płótna, by nie uwidaczniać pozostałości pędzla,  idealizowaniem przedstawionych  postaci i sytuacji oraz przeogromnym wpływie starożytności. Inspiracje sięgające do sztuki antycznej zaowocowały także rewolucyjną zmianą w modzie kobiecej i kanonach piękna kobiecego.  Przyczyniła  się do tego żona Napoleona Józefina Bonaparte, która stała niepodważalną wyrocznią mody.  Styl  empire, (1800-1815) czyli styl cesarzowej Józefiny wprowadził  już na dobre m.in. zmiany w uczesaniu, w krojach  strojów. Nowa  moda zaaplikowała proste suknie, z przeźroczystych lekkich tkanin, o fasonie rzymskiej tuniki zwykle w białym kolorze z mocno odsłoniętym dekoltem, filigranowym staniczkiem kończącym się tuż pod biustem i na równi mikroskopijnym rękawkiem, co spowodowało, że zaczęto używać długich za łokcie rękawiczek. I co najważniejsze suknie już nie posiadały gorsetu. Piękna elegantka w Oświeceniu, by ochronić się przed zimnem okrywała się obowiązkowo kaszmirowym szalem w kolorze czerwonym, białym, żółtym a nawet niebieskim, który jak na owe czasy kosztował majątek.  Całości dopełniały leciutkie buciki bez obcasów. [2] Znani przedstawiciele malarstwa klasycystycznego to: Antoine Jean Le Gros, Vladimir Borovikovsky, Francois Gerard,  Jacques-Louis David. Dwaj ostatni chętnie malowali piękność czasów napoleońskich, a mianowicie panią Recamier. Inni znani malarze okresu klasycyzmu to: Pierre Paul Prud’hon (autor wielu portretów cesarzowej Józefiny), Jan Rustem,  Francisco Goya , Angelica Kauffmann, Jan Pfeife czy  Jean Auguste Dominique Ingres. W drugiej połowie XIX w. Klasycyzm słania się, by powoli być nazwany Akademizmem.


 Ideał kobiecej urody na podstawie wybranych malarzy Klasycyzmu



Insane Mary[3] 1768r.Angelica Kauffman[4] (Neoklasycyzm)
A. Kauffman, Insane Mary. Olej na płótnie, 65.5x65.5cm, Hermitage, St. Petersburg, Russia


La Maja ubrana [5]  1800r. Francisco Goya
 F. Goya, Maja ubrana. Olej na płótnie ,(1800), 95cm x 190cm, Musée du Prado, Madrid

W języku hiszpańskim słowo maja określa młodą, ładną i modnie ubierającą się kobietę. Odpowiednikiem w języku polskim dla określenia urody kobiecej jakże trafne byłoby słowo "ślicznotka". [6]


Madame Recamier[7]  [8] 1805r. Francois Gerard 
F. Gerard. Madame Recamier. huile sur toile, (1805), 255x145cm, Musée Carnavalet, Paris

Pani Recamier uchodziła nie tylko za klasyczną piękność, ale i uwodzicielkę. Była obiektem westchnień, miłosnych podchodów, natchnieniem artystów. Tych ostatnich bardzo sobie ceniła i wspomagała, podobnie  jak znana z historii ulubienica i kochanka króla Ludwika XV, markiza de Pompadour.[9]


Portret Anny z Sołtanów Wańkowiczowej [10] [11]ok. 1805r. Jan Rustem 
J. Rustem, Portret Anny z Sołtanów Wańkowiczowej. Olej  na płótnie, (1805), 204x121cm Muzeum Narodowe, Warszawa

Delikatna suknia, kaszmirowy zielony szal, włosy misternie uczesane, aksamitne buciki i porcelanowa skóra Anny, tworzą wspaniały obraz pięknej kobiety.

Portret
generałowej
Dziekońskiej
[12] [13]1812r.
Jan Pfeifer
 J. Pfeifer, Portret generałowej Dziekońskiej. Olej na płótnie. (1812), 90,5x75cm, Muzeum Narodowe, Warszawa







Portret Marii Walewskiej[14]  [15]1813 r. Jacquotot, Marie-Victoire

M.V. Jacquotot. Portret Marii Walewskiej, (1813), emalia na porcelanie, 5,0 x 3,5cm, Muzeum Narodowe, Warszawa

Maria Walewska blondynka, o niebieskich oczach, cerze niezwykłej białości wzroście niezbyt wysokim, ale o kształtnej i atrakcyjnej figurze potrafiła rozkochać w sobie dumnego Napoleona .[16]



Jean Auguste Dominique Ingres autor wspaniałego dzieła malarskiego o tematyce orientalnej, reprezentującego neoklasycyzm przedstawia piękną nagą kobietę idealnie zbudowaną zgodnie z prawidłami czasów Oświecenia. Nadal bowiem talia osy, pełność piersi, zmysłowość i śmiałe spojrzenie określało piękno kobiecego ciała.


Wielka odaliska[17] [18] 1814r. Jean Auguste Dominique Ingres
J.A.D. Ingres. Wielka odaliska. Olej  na płótnie, (1814), 91x162cm, Louvre, Paryż



 Portret Marii z Borakowskich Magnuszewskiej [19] [20] 1815r. Franciszek Ksawery Lampi
Fr. K. Lampi. Portret Marii z Borakowskich Magnuszewskiej. Olej na płótnie, (1815), Muzeum Narodowe, Kraków


INNE PRZYKŁADY OBRAZÓW:


Portret Eleonory, hrabiny Lauderdale 1780/81 r. Angelica Kauffmann
A. Kauffmann. Portret Eleonory, hrabiny Lauderdale,  Oil On Canvas, 30x25cm, 
Muzeum Sztuk Pięknych w Houston Kolekcja Rienzi



 Autoportret  z uczennicami 1785r. Adélaïde Labille-Guiard
 A. Labille-Guiard, The pupils are Marie-Gabrielle Capet and Carreaux de Rosemond, oil on canvas, (1785), 210,8×151,1cm The Metropolitan Museum of Art., New York City

Autoportret z uczennicami Adélaïde Labille-Guiard z 1785roku łączy Rokoko i Neoklasycyzm.



 Portret pani Recamier 1800r. Jacques-Louis David
J.L. David. Portret pani Recamier. olej na płótnie, (1800), 173x243cm,louvre, Paris



Portret pani Pateuer 1795-96r. Antoine Jean Le Gros
Antoine Jean Le Gros, Madame Pasteur, olej na płótnie,(1795-96), 86x67cm, Louvre, Paryż






[1] J. Kalczuk. Obyczaje i postacie Polski szlacheckiej XVI - XVIII wieku. Ideały piękności- Uroda kobiet [online]. [Dostęp: 11 luty 2013]. Dostępny w Internecie :  http:<//www.glospolski.narod.ru/10/10>
[2] Empire- moda z pazurkiem. [online]. [Dostęp: 09 luty 2013]. Dostępny w Internecie : <http://georgeeliot. wordpress.com/category/empire/>
[3]A. Kauffman, Insane Mary. [il.] [online]. [Dostęp: 15 luty 2013]. Dostępny w Internecie : http:<//www. wikipaintings. org/en/angelica-kauffman#supersized-neoclassicism-270659>
[4]  A. Kauffman, Insane Mary. Olej na płótnie, 65.5x65.5cm, Hermitage, St. Petersburg, Russia
[5] F. Goya, Maja ubrana. Olej na płótnie ,(1800), 95cm x 190cm, Musée du Prado, Madrid
[6] F. Goya, Maja ubrana. [il.] [online]. [Dostęp:27 kwietnia 2013]. Dostępny w Internecie : <http://pl.wikipedia.org/wiki/Maja_naga_i_Maja_ubrana>
[7] F. Gerard. Madame Recamier. huile sur toile, (1805), 255x145cm, Musée Carnavalet, Paris
[8] F. Gerard. Madame Recamier . [il.] [online]. [Dostęp: 09 luty 2013]. Dostępny w Internecie : <http: //upload. wikimedia.org/wikipedia/commons/1/14/Fran%C3%A7ois_G%C3%A9rard_-_Madame_R%C3%A9camier_-_WGA08597.jpg>
[9] Bogusław. Autuumn Art. Rozważania na temat malarstwa-Sekrety Madame Recamier. [online]. [Dostęp: 09 luty 2013]. Dostępny w Internecie : <http://utw-art.blogspot.com/2013/01/rozwazanie-na-temat-malarstwa-sekrety.html>
[10] J. Rustem, Portret Anny z Sołtanów Wańkowiczowej. Olej  na płótnie, (1805), 204x121cm Muzeum Narodowe, Warszawa
[11] J. Rustem, Portret Anny z Sołtanów Wańkowiczowej. [il.] [online]. [Dostęp: 01 kwietnia 2013]. Dostępny w Internecie : http:<//www.pinakoteka.zascianek.pl/Rustem/Index.htm>
[12] J. Pfeifer, Portret generałowej Dziekońskiej. Olej na płótnie. (1812), 90,5x75cm, Muzeum Narodowe, Warszawa
[13] J. Pfeifer, Portret generałowej Dziekońskiej. [il.] [online]. [Dostęp: 23 luty 2013]. Dostępny w Internecie : <http:// cyfrowe.mnw.art.pl/dmuseion/docmetadata?id=5300&from=pubindex&dirids=52&lp=517>
[14]M.V. Jacquotot. Portret Marii Walewskiej, (1813), emalia na porcelanie, 5,0x3,5cm, Muzeum Narodowe, Warszawa
[15] M.V. Jacquotot. Portret Marii Walewskiej . [il.] [online]. [Dostęp: 09 luty 2013]. Dostępny w Internecie : <http://cyfrowe.mnw.art.pl/dmuseion/docmetadata?id=4170&from=&dirids=1&ver_id=&lp=1&QI=>
[16] Maria Walewska . [il.] [online]. [Dostęp: 04 kwietnia 2013]. Dostępny w Internecie :  <http://pl. wikiquote. org/wiki/Maria_Walewska>
[17] J.A.D. Ingres. Wielka odaliska. Olej  na płótnie, (1814), 91x162cm, Louvre, Paryż
[18]J.A.D. Ingres. Wielka odaliska, [il.] [online]. [Dostęp: 09 luty 2013]. Dostępny w Internecie : <http: //translate. google.pl/translate?hl=pl&sl=en&u=http://www.artble.com/artists/jean_auguste_dominique_ingres&prev=/search%3Fq%3Dj.a.d.%2Bingres%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26tbo%3Dd%26biw%3D1280%26bih%3D852&sa=X&ei=ASYYUfjXIubV4QTUhoGYDA&ved=0CGQQ7gEwCQ>
[19] Fr. K. Lampi. Portret Marii z Borakowskich Magnuszewskiej. Olej na płótnie, (1815), Muzeum Narodowe, Kraków
[20] Fr. K. Lampi. Portret Marii z Borakowskich Magnuszewskiej. [il.] [online]. [Dostęp: 01 kwietnia 2013]. Dostępny w Internecie : <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Maria_B_M.jpg?uselang=pl>

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz