niedziela, 17 sierpnia 2014

Ideał kobiecej urody w poszczególnych epokach - ROMANTYZM: PRERAFAELIZM OD 1848 r.

PRERAFAELIZM od 1848r.


Prerafaelici (The Pre-Raphaelite Brotherhood) – stowarzyszenie artystyczne założone w Londynie w 1848 roku przez studentów The Royal Academy of Art. Główni jego przedstawiciele to: John Everett Millais, William Hunt, Dante Gabriel Rossettii , William Michael, James Collinson, Thomas Woolner, Walter Howell Deverell, Charles Allston Collins, Ford Madox Brown. Ten dziewiętnastowieczny kierunek w sztuce zapoczątkowany w Anglii, nawiązuje do sztuki wczesnego włoskiego odrodzenia, opartej w szczególności na florenckiej i umbryjskiej szkole z XV w.  Prerafaelityzm określić można jako sztukę zimną, elegancką i dość mocno związaną z epoką wiktoriańską.[1]
Kobiety na obrazach Prerafaelitów są bardzo piękne i szykowne, ale brak w nich radości życia. Wyglądają tak, jakby zażywały środków odurzających, jakby żyły w swoim wyimaginowanym, smutnym, pozbawionym emocji świecie. Zwykle mają piękne, długie, rozpuszczone, rudozłociste włosy, duże oczy, patrzące beznamiętnie w jeden punkt jak zahipnotyzowane. Mają delikatne dłonie, są zgrabne, szczupłe, zwykle ubrane w drogie, bogato zdobione suknie, sprawiają wrażenie pięknych posągów. Kobiety  z obrazów prerafaelitów wykonują określone czynności, ale w sposób wyrozumowany, jakby ciągle się nad czymś zastanawiały, przybierają pozy, są jak zaczarowane.


Ideał kobiecej urody na podstawie twórczości wybranych malarzy  Prerafaelizmu



Beata Beatrix [2] [3] 1863-1870r. Dante Gabriel Rossetti
Olej  na płótnie,  (ok. 1863), 86.4 x 66 cm, Tate Gallery, Londyn.


Niekwestionowaną pięknością i zarazem jedną z modelek Prerafaelitów była eteryczna Elizabeth Siddal - żona jednego z czołowych malarzy tego stylu malarskiego, a mianowicie Dante Gabriela Rossettiego. Elizabeth była piękną kobietą, miała zielone oczy, gęste, miedzianozłote włosy (łączą się grzechem światem podziemnym, szatanem, śmiercią i brakiem uczciwości [4]), smukłą, białą  i gładką szyję. Dzieło zatytułowane Beata Beatrix, stanowi hołd złożony żonie malarza, która popełniła samobójstwo poprzez przedawkowanie laudanum w lutym 1862 roku. Na obrazie Siddal otoczona jest miękkim baśniowym tłem, pogrążona w oczekiwaniu śmierci, wygląda jakby była już półuśpiona, dłonie bezładnie rozłożyła, na które za chwilę czerwony gołąb - symbol Ducha Świętego,  złoży  narkotyczny kwiat maku - symbol snu, spokoju, śmierci. Bohaterka znajduje się w murowanej cembrowinie, jakby w otwartym grobie. Na brzegu cembrowiny widać zegar słoneczny, wskazujący godzinę dziewiątą, godzinę popełnienia samobójstwa. Oprócz obrazu, przedstawiającego śmierć Siddal, dzieło jest też ilustracją do Vita nuova Dantego Alighieri i jest nieco inaczej interpretowane. Postać Beatrycze, ukochanej poety, przedstawiona jest w trakcie wielkiego skupienia. W lewym górnym rogu obrazu widać czerwoną postać Miłości, trzymającej w rękach światło - symbol życia bohaterki, w prawym - ciemną postać Dantego. Z tyłu wyłania się jeden z mostów Florencji - most Ponte Veccio, jak wiemy Dante Alighieri i Beatrycze [5] mieszkali w tym pięknym mieście.



Miss Gladys Holman Hunt [6] [7] 1893-1894; modified c. 1904-1905 r. William Holman Hunt
Oil on panel, (1893-1894), 122.5 x 982 cm, Museo de Arte de Ponce (MAP), Ponce, Puerto Rico




        Destiny 1900 r. John William Waterhouse [8]
Oil  on canvas, (1900), 55 x 68.5 cm, Towneley Hall Art. Gallery Bumley, Lancashire, UK


 Obrazy Williama Holmana Hunt’a, przedstawiające Miss Gladys Holman Hunt i dzieło Johna Williama Waterhous'a zatytułowane Destiny [9] - są kolejnymi przykładami przedstawienia pięknych kobiet,  pogrążonych w zadumie.



Klasyczna piękność [10] [11] 1909 r. John William Godward
Olej  na płótnie, (1909), 30,5 × 35,6 cm Prywatna Kolekcja.


John William Godward, angielski malarz schyłku okresu wiktoriańskiego neoklasycyzmu, kojarzy się z obrazami urodziwych kobiet, malowanych w duchu prerafaelitów.
                                                                  


Atena [12] [13] 1908 r. John William Godward
Olej na płótnie. (1908) 101 x 61 cm, Prywatna Kolekcja.



Atena ma idealną budowę ciała, gładką białą skórę, szczupłą talię, włosy ciemne, zebrane do tyłu. Stoi w przezroczystej czerwonej sukience, nie obnażając nadmiernie swego pięknego ciała. Tytuł i tło obrazu bez wątpliwości pokazują związek z antykiem.




[1] La belle epok. Prerafaealici. [online]. [Dostęp: 16 luty 2013]. Dostępny w Internecie :  http:< //www.labelleepoque. fora.pl/malarstwo,23/prerafaelici,36.html>
[2] D. G. Rossetti, Beata Beatrix. [il.] [online]. [Dostęp: 15 luty 2013]. Dostępny w Internecie :   < http:// pl. wikipedia. Org / wiki/Beata_Beatrix>
[3] D. G. Rossetti, Beata Beatrix. Olej  na płótnie,  (ok. 1863), 86.4x66cm, Tate Gallery, Londyn.
[4] Wł. Kopaliński. Słownik symboli. Warszawa. Wydawnictwo Wiedza powszechna. 1990. s.472 [definicja].   ISBN 83-214-1074-X
[5] D. G. Rossetti.  Beata Beatrix . [online]. [Dostęp: 15 luty 2013]. Dostępny w Internecie :   <http://pl. wikipedia. org / wiki/ Beata_Beatrix>
[6] W. H. Hunt, Miss Gladys Holman Hunt .Oil on panel, (1893-1894), 122.5x982cm, Museo de Arte de Ponce (MAP), Ponce, Puerto Rico
[7] W. H. Hunt, Miss Gladys Holman Hunt. [il.] [online]. [Dostęp: 15 luty 2013]. Dostępny w Internecie :  <http://en.wikipedia.org/wiki/File:William_Holman_Hunt,_Miss_Gladis_M._Holman_Hunt_%28The_School_of_Nature%29._Oil_on_panel,_122.5_x_982_cm._San_Juan_de_Puerto_Rico,_Museo_de_Arte_de_Ponce.jpg>
[8] J.W. Waterhosue, Destiny. [il.] [online]. [Dostęp: 17 luty 2013]. Dostępny w Internecie :  http:< //www. jwwaterhouse.com/view.cfm?recordid=15>
[9] J.W. Waterhosue, Destiny. Oil  on canvas, (1900), 55x 68.5cm Towneley Hall Art. Gallery Bumley, Lancashire, UK
[10] J. W. Godward. Klasyczna piękność. Olej  na płótnie, (1909), 30,5×35,6cm Prywatna Kolekcja
[11] J. W. Godward. Klasyczna piękność. [il.] [online]. [Dostęp: 20 luty 2013]. Dostępny w Internecie :  <http:// pl. wikipedia. org/wiki/Plik:Godward_-_A_Classical_Beauty_1909.jpg>
[12] J. W. Godward,  Atena. Olej na płótnie. (1908) 101x61cm, Prywatna Kolekcja
[13] J. W. Godward,  Atena. [il.] [online]. [Dostęp: 20 luty 2013]. Dostępny w Internecie :   <http://pl.wikipedia. org/wiki/ Plik:Godward_JW_Athenais_1908.jpg>

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz