sobota, 16 sierpnia 2014

Ideał kobiecej urody w poszczególnych epokach - ROMANTYZM: AKADEMIZM 1830-1900 r.

AKADEMIZM 1830-1900 r.


Akademizm to jeden z kierunków sztuki XIX w. powstały w zasięgu wielkich wpływów akademii sztuk pięknych. Akademizm kładł nacisk na racjonalność toku twórczego, przekazywanie idei piękna przez sztukę, malowanie wyidealizowanej natury i podporządkowanie wzorom z przeszłości, mocno ograniczając wolność twórczą, narzucając problematykę oraz obowiązujące środki formalne.[1] Po wyborze tematu i ustaleniu kompozycji malarz tworzył dzieło ściśle trzymając się wzorców. Brak wolności tworzenia, sprawiał że artysta nie był w stanie stworzyć nic nowego, a jedynie kopiować innych lub powielać opanowane schematy. Specyficzna  konwencja artystyczna dzieła musiała współgrać z formą i  brakiem ekspresji. Dla akademików istotne były elementy warsztatu malarskiego, takie jak: kompozycja, kolor, sposób nakładania farby i wykończenia obrazu. Ślady pociągnięć pędzla i sposoby nakładania farby miały pozostać niewidoczne dla oka odbiorcy. Ten aspekt staranności wykonania zaniechano już w latach 90. XIX wieku, bo modną zaczęła być impastowa/szkicowa maniera impresjonizmu. Do wybitnych malarzy akademickich należeli m.in.: P.J.A. Baudry, A. Cabanel, P. von Cornelius, William-Adolphe Bouguereau, H. Makart, H. Siemiradzki, Władysław Czachórski. [2]

Ideał kobiecej urody na podstawie twórczości wybranych malarzy Akademizmu




Narodziny Wenus [3] [4] 1879 r. William Adolphe Bouguereau
Olej na płótnie, (1879), 300×218cm, Muzeum Orscy, Paryż



Dama w liliowej sukni z kwiatami [5] [6]  1880-90 r. Władysław Czachórski
Olej  na płótnie (1880-90), 55x78cm, Muzeum Narodowe, Warszawa


Obraz Władysława Czachórskiego przedstawia przepiękną kobietę siedzącą w rokokowym fotelu. Ma ona na sobie atłasową suknię w kolorze liliowym, wykończoną białymi koronkami. Kobieta jest szczupła, modnie ubrana. Fryzura idealnie pasuje do jej  stroju.


Portret Poli Negri[7] namalowany został około 1920 r. Pola Negri znana była nie tylko ze swej urody, ale i talentu, czego dowodem jest jej udział w kilkudziesięciu filmach  kina niemego. Była wtedy symbolem największego uwielbienia, a jej urokowi nie oparł się nawet sam Charlie Chaplin oraz jeden z najprzystojniejszych aktorów ówczesnego kina Rudolf Valentino.



Portret Poli Negri[8] [9] przed 1930 r. Tadeusz Styka
Olej  na tekturze, (przed 1930), 103 x 76 cm, muzeum Narodowe, Warszawa






[1]Akademizm. Definicja. [online]. [Dostęp: 17 luty 2013]. Dostępny w Internecie : <http://encyklopedia. pwn.pl/ haslo /4010821/akademizm.html >
[2] Akademizm. [online]. [Dostęp: 17 luty 2013]. Dostępny w Internecie :  http:<//www.magazynsztuki. pl/ akademizm/>
[3] W.A. Bouguereau, Narodziny Wenus, olej na płótnie, (1879), 300×218cm, Muzeum Orscy, Paryż
[4] W.A. Bouguereau, Narodziny Wenus. [il.] [online]. [Dostęp: 16 luty 2013]. Dostępny w Internecie : <http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:William-Adolphe_Bouguereau_%281825-1905%29_-_The_Birth_of_Venus_ %28187 9% 29.jpg>
[5] Wł. Czachórski, Dama w liliowej sukni z kwiatami. Olej  na płótnie (1880-90), 55x78cm, Muzeum Narodowe, Warszawa
[6]Wł. Czachórski, Dama w liliowej sukni z kwiatami. [il.] [online]. [Dostęp: 16 luty 2013]. Dostępny w Internecie :  http:<//www.cyfrowe.mnw.art.pl/dmuseion/docmetadata?id=4980&from=&dirids=1&ver_ id=&lp= 2&QI=>
[7] Portrety znanych ludzi. [online]. [Dostęp: 27 luty 2013]. Dostępny w Internecie :    http://www. Styka family art. com/ portrait_03_p.html
[8] T. Styka, Portret Poli Negri. Olej  na tekturze, (przed 1930), 103x76cm, muzeum Narodowe, Warszawa
[9] T. Styka, Portret Poli Negri. [il.] [online]. [Dostęp: 23 luty 2013]. Dostępny w Internecie :   <http:// cyfrowe. mnw. art. pl/dmuseion/docmetadata?id=5321&from=pubindex&dirids=52&lp=691>

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz