ROMANTYZM
1822-1863 r.
Romantyzm w Polsce trwał 41 lat czyli od 1822 roku do 1863 roku. W roku 1822 wydano pierwszy tom Poezji Adama
Mickiewicza, a w roku 1863 upadło Powstanie Styczniowe. [1] Ważne
daty to także te, gdzie doszło do upadku Powstania Listopadowego i wielkiej
emigracji, czyli 1830-1831. Pierwszoplanową
rolę w Romantyzmie grała wiara, intuicja i uczucie- często miłość wbrew
rozsądkowi, wiara w zwycięstwo pomimo braku perspektyw. Uduchowiano naturę, bowiem była ona pośrednikiem w
kontakcie z Bogiem[2]
wierzono w gusła i zabobony, dodawano szczypty egzotyki do utworów i dzieł
malarskich. Bohater romantyczny to samotny biały żagiel płynący ku
przeciwnościom losu. To przede wszystkim człowiek wrażliwy, nieufny rozumowi i
logicznemu pojmowaniu świata. Malarstwo tego okresu charakteryzowało bogactwo
barw i kontrastowość światłocienia. Opierając
się o aktualne wydarzenia malarze poprzez symbolizm przemycali wzorce
patriotyczne i walkę o wolność. Do romantycznej tematyki obrazów zaliczyć
można także człowieka i jego przeżycia, magię przyrody i jej potęgi wobec
świata ludzi.
Ideał
kobiecej urody na podstawie twórczości wybranych malarzy Romantyzmu
Kobiety Romantyzmu charakteryzowała przede wszystkim eteryczność. Były
muzami malarzy. Ich urodę, wdzięk i delikatność opiewali także ówcześni poeci. Romantyczny poeta upajał się urodą kobiety,
widział w niej bowiem anioła, gdy była, choć trochę sentymentalna i bardziej
wrażliwa. Poeta błądził, więc w sferach wyobraźni, poszukując swej wybranki nie
w realnym świecie, ale w przestrzeni zmysłów i przeczuć. Kobieta widziana
przelotnie, nieznana, wymarzona, staje się przedmiotem tęsknoty,
uczucia-pożądania, miłości[3].
Dla mężczyzny, ideałem kobiety w romantyzmie była zwykle taka, o którą
trzeba było długo zabiegać i wiele przecierpieć, aby móc z nią być. Romantycy,
powodowani rozczarowaniem, podkreślali zmienność natury kobiecej, niestałość w
uczuciach. Niewiasty pozwalały się kochać biednemu poecie, ale wychodziły za
mąż za starszych i bogatych mężczyzn - z rozsądku, często z nakazu rodziny, by
ratować podupadłe majątki rodziców. W konwencji miłości romantycznej, kobieta
powinna łączyć w sobie piękno zewnętrzne z pięknem duchowym. Przykładem tego są
choćby imiona, które często symbolizowały piękno ich wnętrza: dobroć,
skromność, łagodność, czystość i niewinność.
Podsumowując, romantycy
ubóstwiali i kochali kobiety jako istoty spoza świata materialnego i tak też je
przedstawiali w literaturze i malarstwie.
Przykładem
do moich wyżej wymienionych rozważań będzie istny epos autorstwa H.
Heine, który powstał na cześć urody polskich kobiet na początku XIX wieku. Tam m.in.
padają słowa: "Gdybym miał pędzel Rafaela, melodie Mozarta, język
Calderona, być może udałoby mi się wyczarować w wasze piersi uczucie jakiego
doznalibyście, jeśli prawdziwa Polka, z krwi i kości, ta nadwiślańska
Afrodyta, zjawiła się przed waszymi łaskawymi oczami. Lecz czymże są barwne
plamy rafaelowskiego pędzla wobec tych piękności, które z radością stworzył Pan
Bóg i najweselszych snadź chwilach swoich? Czymże są mocartowskie pobrzękiwania
wobec słów (...), które wypływają z różnych warg tej słodkiej kobiety? I czym
są kalderonowskie gwiazdy na niebie, czym kwiaty na ziemi wobec kobiety
polskiej, którą nazywam aniołem ziemskim, mianując na odwrót anioły niebiańskie
- Polkami nieba. Tak, mój drogi, kto spojrzał w ich oczy gazele, ten
wierzy w niebo (...) choćby nawet był najgorliwszym
zwolennikiem barona Holbacha". [4]
Kolejnym przykładem jest wiersz (poniżej) Charles’a
Baudelaire pt.: „Do przechodzącej” (tł. J. Opęchowski).
Tak jak w epoce Oświecenia ubiór był
wizytówką człowieka, określał jego pochodzenie i przynależność klasową, tak w
Romantyzmie strój stał się środkiem
wyrazu własnej osobowości. Ubiór kobiety miał, za zadanie podkreślać jej
wspomnianą wcześniej eteryczność i urodę, a pastelowe, jasne barwy, lekkie
tkaniny, gładkie lub w drobny wzorek, stwarzać wrażenie delikatności i
łagodności. Panie zakładały „lejące się” suknie. Po niedługim czasie stan sukni
podniósł się pod biust. Kobiety oprócz
obszernych dekoltów zaczęły lubować się także w wysokich kołnierzach,
przekonywały się do długich rękawów. Zmiany światopoglądowe i ekonomiczne w
połowie XIX w. trwały nadal i dość szybko doprowadzały do powstawania coraz to
nowego wzorca sylwetki kobiecej. Swoistą rewolucję przeszły toalety pań, bowiem po
upadku Napoleona, porzucono styl Empire już na dobre. Połowa wieku XVIII
przyniosła krynolinę, falbanki i niesamowicie spore rozmiary sukien. Sukienki
stawały się coraz bardziej obszerne i udrapowane. Spódnica nakładana na krynolinę
i coraz to mnożące się halki osiągała często średnicę nawet do 3m. Modna
dama była na nowo mocno ściśnięta gorsetem, zyskując "talię
osy". Kobiece ramiona nabrały przerafinowanej spadzistości i obszerności
dzięki nisko wszytym, niezmiernie szerokim rękawom. Tak więc styl biedermeier
wykreował sylwetkę w kształcie litery "X" (styl ten skończył się
około 1848roku) [5] [6] Włosy najczęściej układano godzinami w
misterne loczki. Potem całość upinano w wysoki węzeł na czubku głowy, w który
dla większego efektu, wpinano ozdobną
spinkę, perły, kwiaty, diademy, kokardy czy dość sporych rozmiarów pawie pióra.
[7] Na kobiece głowy wkładano także bogato zdobione turbany, czepeczki, kapelusze.
[8]
[9] Białe lica, lekko zaróżowione
policzki, nieśmiałe spojrzenie i czysta dusza - wszystko to trafnie opisał Adam
Mickiewicz w utworze pt.: „Moja pieszczotka” (poniżej).
Najważniejsze
dla niewiasty było posiadanie z natury foremnych kształtów. Urodziwa pani winna
np. posiadać niewielki, prosty, kształtny nos, kibić szczupłą i delikatną, duże oczy, bujne długie włosy, usta koloru
korali, perłowe ząbki
Malarze, którzy
portretowali piękne kobiety tej romantycznej epoki wprost idealnie poprzez
swoje znakomite dzieła przekazali wiedzę na temat wyglądu niewiast. Oto wg mnie
najznakomitsze tego przykłady.
Portret Celiny z
Sulistrowskich Radziwiłłowej [10] [11] 1825-1830 r.
Franciszek
Ksawery Lampi
Olej na płótnie, (1825-1830) 68x55cm, Muzeum Narodowe, Warszawa
Piękny portret Celiny z
Sulistrowskich Radziwiłłowej ukazuje
pełną wdzięku i dystynkcji damę w woalach[12].
Portret damy
w naszyjniku z pereł [13] [14] 1827r. Karol Gottlieb Schweikart
Olej
na płótnie, (1827), 28x35cm, Desa
Portret Antoniny
z Czyszkowskich Gepner [15] [16] 1828r. Rafał Hadziewicz
Olej na płótnie, (1828), 65,5x54,5cm, Muzeum Narodowe, Warszawa
Portret Karoliny Towiańskiej[17] [18] 1831r. Walenty Wańkowicz
Olej na płótnie, (1831) 82,5x68,5cm, Muzeum Narodowe, Warszawa
Portrait of Mrs. Samuel Bell[19] [20]1832r. Jean Joseph Vaudechamp
Oil on canvas (1832) , 80x64.8 cm ,
Private Collection, Oakland ,
California .
Cecylia von Oldeburg, ks. Szwedzka[21] [22] 1835r. Peter, Emanuel
Gwasz-akwarela, kość, (1835), 10,5x7,4cm, Muzeum
Narodowe, Warszawa
Portret młodej damy w krynolinie[23] [24] 1838r.
Ender, Johann Nepomuk
Papier
–akwarela , (1838) 22,0x16,7 cm, Muzeum Narodowe, Warszawa
Portret młodej kobiety [25] [26] 1848 r.
Romuald Roman Chojnacki
Olej na płótnie, (1848), 92x70.5 cm, Agra Art
Barbe Dmitrievna Mergassov Madame Rimski-Korsakow[27] 1864r.
Olej na płótnie, (1864),
117×90 cm, Musée d'Orsay , Paryż.
Madame Rimski-Korsakow była piękną kobietą,
ale najpiękniejszą kobietą drugiej połowy XIX wieku okrzyknięto cesarzową Austrii -
Elżbietę, popularnie nazywaną Sisi.
Niesamowita uroda cesarzowej
rozkwitła w latach sześćdziesiątych XIX stulecia, gdy miała ona około 25-30 lat.
Wrażenie wywoływała przede wszystkim swoją naturalnością a nie makijażem.
Zniewalała i przyciągała wzrok jej piękna sylwetka, wysoka, szczupła, z gęstymi, długimi włosami, gustownymi strojami i majestatycznymi ruchami i opanowaniem.[29] Elżbieta swój
wygląd zawdzięczała ciężkiej pracy. Codziennie wstawała około 5 rano i
do późnych godzin porannych odbywała toaletę. Często uprawiała głodówki, z
fantazją jeździła konno, z pasją uprawiała szermierkę. Codziennie wykonywała
przeróżne ćwiczenia gimnastyczne, wręcz przesadnie dbała o swe ciało.
Kontrolowała wagę, raz dziennie jadła posiłek. Przy 172 cm ważyła około 50 kg. Cesarz Fryderyk o Elżbiecie mówił tak: „… Cesarzowa nie siada, tylko majestatycznie zajmuje miejsce; nie wstaje,
tylko się podnosi; nie chodzi, tylko kroczy z godnością. Jej pojawienie się
wprawiło mnie w niemy zachwyt”. Szach perski określał ją tak:
„…To najbardziej czarująca
ze wszystkich znanych mi kobiet. Co za godność! Co za śmiech! Co za dobroć! Jeśli tu wrócę, to tylko
dlatego, by ją jeszcze raz ujrzeć…” Prezydent Francji, Felix Faure również się nią zachwycał:”
… Cesarzowa jest boska. Niczym Francuzka …” [30]
Empress Elisabeth of Austria in a White
Ball Dress[31] [32] 1865r.
Franz Xaver Winterhalter
Olej na płótnie, (1865), 255x155cm,
Kunsthistorisches Museum, Vienna
[1] Język polski
encyklopedia w tabelach, Red. Witold Mizerski, Wydawnictwo Adamantan, Warszawa
2000. [online].
[Dostęp: 11 luty 2013]. Dostępny w
Internecie : <http://portalwiedzy.onet.pl/130133 ,,,,okresy_
literackie_romantyzm,haslo.html>
[2] Język polski
encyklopedia w tabelach, Red. Witold Mizerski, Wydawnictwo Adamantan, Warszawa
2000. [online].
[Dostęp: 11 luty 2013]. Dostępny w
Internecie : <http://portalwiedzy.onet.pl/130133 ,,,,okresy_ literackie _romantyzm,haslo.html>
[3] Ch.
Baudelaire, Do przechodzącej. tł. J.Opęchowski [online]. [Dostęp: 11 luty 2013]. Dostępny w Internecie :
<http://poema.pl/publikacja/1551-charles-baudelaire-do-przechodzacej-tl-dot-j-opechowski>
[4] J. Kalczuk. Ideały piękności. Uroda kobiet. Obyczaje i
postacie Polski szlacheckiej XVI-XVIII wieku. [online]. [Dostęp: 16 luty 2013]. Dostępny w Internecie :
http:<//www.glospolski.narod.ru/10/10-06.htm>
[5] M. Siedlik. Od
togi do bikini - z historii ubiorów. [online]. [Dostęp: 16 luty 2013].
Dostępny w Internecie :
http:<//www.zso.tarnow.pl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=57&Itemid=82>
[6] M. Brzeziński. Krynoliny gorsety, surduty i cylindry.
Kilka słów o modzie dziewiętnastowiecznego Poznania .[online]. [Dostęp: 11 luty 2013]. Dostępny w Internecie :
http://poznanskiehistorie.blogspot.com/2011/12/ krynoliny-gorsety-surduty-i-cylindry.html>
[7] Moda w Romantyzmie. [online]. [Dostęp: 11 luty 2013]. Dostępny w Internecie :
<http://romantyzm.klp.pl/a-8571.html>
[8] F. Chopin, A. Mickiewicz. Moja pieszczotka. [online]. [Dostęp: 11 luty 2013].
Dostępny w Internecie : <http://pl.chopin.nifc.pl/chopin/composition/detail/id/193>
[9] F. Chopin, A. Mickiewicz. Moja pieszczotka. [online]. [Dostęp: 11 luty 2013].
Dostępny w Internecie
<http://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=en&u=http://www.recmusic.org/lieder/get_text.html%3FTextId%3D11391&prev=/search%3Fq%3Ds%25C5%2582owa:%2BAdam%2BMickiewicz%2B%2BMoja%2Bpieszczotka%2B%2B1837r.%2Bop.%2B74%2Bno.%2B12.%26hl%3Dpl%26tbo%3Dd%26biw%3D1280%26bih%3D852&sa=X&ei=ilsZUYzWOYvQsgax8YHoBQ&ved=0CEcQ7gEwBA>
[10]F. K. Lampi , Portret Celiny z Sulistrowskich
Radziwiłłowej . [il.] [online]. [Dostęp: 23 luty 2013].
Dostępny w Internecie : <http://cyfrowe.mnw.art.pl/dmuseion/docmetadata?id=4966&from=pubindex&dirids=52&lp=328>
[11] F. K. Lampi Portret Celiny z
Sulistrowskich Radziwiłłowem. Olej na płótnie, (1825-1830) 68x55cm, Muzeum Narodowe, Warszawa
[12] S. Krzysztofowicz-Kozakowska, Fr. Stolot, HISTORIA
MALARSTWA POLSKIEGO. Kraków. Wydawnictwo Ryszard Kłuszczyński. 2006,s.132-133.
[13] K. G. Schweikart.
Portret damy w naszyjniku z pereł. Olej na
płótnie, (1827), 28x35cm, Desa
[14] K. G. Schweikart
. Portret damy w naszyjniku z pereł. [il.]
[online]. [Dostęp: 06 kwietnia 2013]. Dostępny w Internecie : http:<//
http://www.desakatowice.com/pl/oferta-sprzedazy/malarstwo-i-rysunek,5 >
[15] R. Hadziewicz, Portret Antoniny z Czyszkowskich
Gepner. Olej na płótnie, (1828), 65,5x54,5cm, Muzeum Narodowe , Warszawa
[16] R. Hadziewicz, Portret Antoniny z Czyszkowskich
Gepner. [il.] [online]. [Dostęp: 23
luty 2013]. Dostępny w Internecie : <
http://cyfrowe.mnw.art.pl/dmuseion/docmetadata?id=4704&from=pubindex&dirids=52&lp=229>
[17] W. Wańkowicz, Portret Karoliny Towiańskiej Olej na płótnie,
(1831)82,5x68,5cm, Muzeum Narodowe,
Warszawa
[18] W. Wańkowicz, Portret Karoliny Tobiańskiej. [il.] [online]. [Dostęp:23 luty 2013]. Dostępny w Internecie :
<http://cyfrowe.mnw.art.pl/dmuseion/docmetadata?id=5107&from=pubindex&dirids=52&lp=805>
[19] J.
J. Vaudechamp, Portrait of Mrs. Samuel Bell . Oil on canvas (1832) , 80 x 64.8 cm, Private Collection, Oakland, California.
[20] J.
J. Vaudechamp, Portrait of Mrs. Samuel Bell. [il.] [online]. [Dostęp:17luty 2013]. Dostępny w Internecie :
<http://74.7.240.133/FMPro?-db=ABTB_Inventory.fp5&-format=/abtb/inv_a_detail_5.html&-lay=
www_archived_catalog&-RecID=12778266&-Find>
[21] P. Emmanuel, Cecylia von
Oldeburg, ks. Szwedzka. gwasz-akwarela, kość, (1835), 10,5x7,4cm, Muzeum
Narodowe, Warszawa
[22] P. Emmanuel, Cecylia von
Oldeburg, ks. Szwedzka. [il.]
[online]. [Dostęp: 16 luty 2013]. Dostępny w Internecie :
http:<//www.cyfrowe.mnw.art.pl/dmuseion/docmetadata?id=3272&from=pubindex&dirids=122&lp=20>
[23] J Nepomuk .Portret młodej damy w
krynolinie. papier –akwarela , (1838) 22,0x16,7cm, Muzeum Narodowe , Warszawa
[24] J Nepomuk .Portret młodej damy w
krynolinie. [il.] [online].
[Dostęp: 16 luty 2013]. Dostępny w Internecie : http:<//www.cyfrowe.mnw.art.pl/dmuseion/docmetadata?id=4218&from=pubindex&dirids=122&lp=136>
[25] R.R. Chojnacki. Portret młodej kobiety, olej na
płotnie,(1848), 92 x 70.5cm, Agra Art
[26] R.R. Chojnacki. Portret młodej kobiety. [il.] [online]. [Dostęp: 28 kwietnia 2013].
Dostępny w Internecie :
http:<//www.agraart.pl/nowe/artists/chojnacki-romuald-roman-polska-agra-art-aukcje-obrazy-antyki.html>
[27] F. X. Winterhalter. Barbe Dmitrievna
Mergassov Madame Rimski-Korsakow. [il.] [online]. [Dostęp: 11 luty 2013]. Dostępny w Internecie : <http://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=en&u=http://en. .wikipedia .org/ wiki/Commons: Category:Franz_Xaver_Winterhalter&prev=/search%3Fq%3DFranz%2BXavier%2BWinterhalter%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26tbo%3Dd%26biw%3D1280%26bih%3D852&sa=X&ei=MDsZUeatFdSRhQeX6IDoBQ&ved=0CF0Q7gEwCA>
[28] F. X. Winterhalter. Barbe Dmitrievna Mergassov Madame Rimski-Korsakow olej na płótnie, (1864), 117×90cm, Musée d'Orsay , Paryż.
[29] Sisi- Cesarzowa z Austrii. [online]. [Dostęp: 27 luty 2013].
Dostępny
w Internecie : http:<//www.
guideaustria
.com/index.php?option=com_content&view=article&id=22&Itemid=27&lang=pl>
[30] Sisi zbuntowana cesarzowa. [online]. [Dostęp: 27 luty 2013]. Dostępny w Internecie : <http://wprawki. blox.
pl/html/1310721,262146,21.html?376099>
[31] F. X. Winterhalter, Empress Elisabeth of Austria in a White Ball
Dress. Olej na płótnie, (1865), 255x 155cm,
Kunsthistorisches Museum, Vienna
[32] F. X. Winterhalter, Empress Elisabeth of Austria in a White Ball
Dress. [il.] [online]. [Dostęp: 27 luty
2013]. Dostępny w Internecie : http:<//www.pubhist.com/work
/11334/franz-xaver-winterhalter/empress-elisabeth-of-austria-in-a-white-ball-dress>
wspaniały artykuł
OdpowiedzUsuń