Za datę startową Impresjonizmu zwykle przyjęło się uważać
rok 1874, w którym dokonała się pierwsza wystawa impresjonistycznych prac,
urządzona w paryskim atelier fotograficznym Nadara. Nazwa Impresjonizm została
użyta pierwszy raz przez słynnego krytyka Leroy w piśmie Chiarivari, który bardzo
niepochlebnie odniósł się do słynnego obrazu Moneta - Impresja - wschód słońca.
U podstaw rozwoju Impresjonizmu leżała reakcja na akademicki realizm malarstwa
drugiej połowy XIX wieku. Impresjoniści zerwali
z perspektywą
linearną, zaznaczając głębię kompozycji jedynie za pomocą mocniejszego
koloru. Prowadzono obserwacje danego obiektu w oświetleniu naturalnym i
zauważano, że zmiana koloru jest zależna od pory dnia. Respektowano zamgloną
warstwę powietrza, eliminując przy tym zarówno zabarwienie lokalne, jak również
czarny kolor cienia, który był malowany w odcieniach błękitu. Wielki wpływ
na malarstwo impresjonistyczne odegrało malarstwo W. Turnera i J. Constable'a oraz
wskazówki malujących w otwartej przestrzeni barbizończyków. Najważniejszymi
przedstawicielami Impresjonizmu byli: C. Monet, A. Renoir, E. Degas, C. Pissarro, A. Sisley, F. Bazille, B. Morisot. [1] W niektórych książkach podane jest także nazwisko E. Manet -
jednak ta informacja nie jest prawdziwa. Sam Manet powiedział kiedyś o sobie,
że nie jest impresjonistą. Ponadto tę informację powiedział na jednym z
wykładów dr hab., prof. nadzw. UMCS Piotr Scholz (zapraszam
do wcześniejszego postu, poświęconego twórczości Manet: link). We francuskiej wersji
kierunek został przeniesiony do Polski przez J.
Pankiewicza i Wł. Podkowińskiego. Bliska
Impresjonizmowi była twórczość malarska A.
Gierymskiego, O. Boznańskiej, L. Wyczółkowskiego.
Ideał kobiecej urody na podstawie
twórczości wybranych malarzy Impresjonizmu
Parasolki 1881-1882 (6) r. [2] [3] Pierre
August Renoir
P. A. Renoir, Parasolki. Olej na płótnie, (ok. 1881-1886), 180,3x 114,9cm, National Galery, Londyn
Na pierwszym planie obrazu znajduje
się prześliczna rudowłosa młoda kobieta. Ubrana jest zgodnie z panująca modą, w
długą suknię z tiurniurą. Ma szczupłą talię, jasną karnację skóry, lekko zaróżowione
policzki, duże oczy, mocno zarysowane ciemne brwi, zgrabny prosty nosek.
Konwalia[4] [5] 1892 r. Władysław
Podkowiński
Wł. Podkowiński, Konwalia. Olej na płótnie, (1892)141x90cm, Muzeum Narodowe, Kraków
Na przedstawionym powyżej, typowo impresjonistycznym obrazie widać zgrabną, młodą kobietę. Kobieta ma rozpuszczone, długie, kasztanowe włosy.
W prawej dłoni trzyma gałązkę konwalii, która jest zarazem tytułem dzieła
malarskiego Władysława Podkowińskiego. Nie ustalono, kto pozował
malarzowi do tego obrazu.
Innym przykładem przestawienia urodziwej kobiety w stylu
impresjonistycznym jest obraz Józefa Pankiewicza. Modelka mistrza Pankiewicza
ma króciutkie włosy zgodnie z obowiązującą już modą lat dwudziestych XX wieku.
Jej ciało jest pięknie zbudowane, choć jakbyśmy obecnie powiedzieli kobieta ma
nadwagę. Usta jej są dość mocno podkreślone, wzrok nieśmiało spuszczony w dół - jakby wstydziła się swej nagości. Łono kobiety jest zakryte, ale wyraźnie podkreślone.
Modelka siedząca na
krześle. [6] [7] 1925 r. Józef Pankiewicz
J. Pankiewicz, Modelka siedząca na krześle. Olej na płótnie, (1925) 65.5x54.5cm Muzeum Narodowe , Warszawa
[1] Nurty w sztuce. [online].
[Dostęp: 25 luty 2013]. Dostępny w
Internecie : <
http://toja12004.republika. pl/ nurty.html>
[2] P. A. Renoir . Parasolki. [il.] [online]. [Dostęp: 03 marca 2013]. Dostępny w Internecie : <http://cudaswiata.
archeowiesci.pl/2008/09/pierre-auguste-renoir-parasolki/>
[3] P. A. Renoir, Parasolki. Olej na płótnie, (ok. 1881-1886), 180,3x 114,9cm,
National Galery, Londyn
[4] Wł. Podkowiński, Konwalia. Olej na
płótnie, (1892)141x90cm, Muzeum Narodowe, Kraków
[5] J. Madeyski. WŁADYSŁAW
PODKOWIŃSKI– wszędobylski reporter czy rozszalały impresjonista ? Gazeta Antykwaryczna.
Rynek Sztuki Władysław Podkowiński:
Konwalia. [il.] [online]. [Dostęp: 24 luty 2013].
Dostępny w Internecie : http:<//www.
zwoje-scrolls.com/zwoje40/text10p.htm>
[6] J. Pankiewicz, Modelka siedząca na krześle. Olej na płótnie, (1925) 65.5x54.5cm Muzeum Narodowe
, Warszawa
[7] J. Pankiewicz, Modelka siedząca na krześle. [il.] [online]. [Dostęp: 22 luty 2013]. Dostępny w Internecie :
http:
<//www.agraart.pl/nowe/object.php?curr=PLN&idd=12895&aid=208>
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz